Geslaagde proef met nieuw type fietspad op Rijksstraatweg

Foto: Jur Engelchor

Op de Rijksstraatweg werd vorig jaar als proef een nieuw type fietspad aangelegd. Dat zou minder last hebben van boomwortels. Zo’n 500 fietsers gaven hun mening via een speciale webpagina. De reacties zijn bijna allemaal positief.

(Tekst: Gemeente Haarlem | Foto: Jur Engelchor)

Over het fietspad langs de Rijksstraatweg kwamen regelmatig klachten binnen bij de gemeente. Boomwortels duwen voortdurend het asfalt omhoog, waardoor het wegdek stuk gaat. Het gevolg: een flink gehobbel en dure reparaties. De Rijksstraatweg is niet het enige fietspad waar dit speelt. Daarom zoekt de gemeente al jaren naar een oplossing voor dit probleem.

Betonnen platen
Na een tip van de Fietsersbond kwam de gemeente uit bij het bedrijf Easypath. Dat maakt platen van gewapend beton, die aan elkaar verbonden zijn met een rubberen staaf. Dit zorgt voor een grote druk op de boomwortels. In plaats van omhoog te duwen, zoeken de wortels een uitweg opzij. In andere gemeenten bleek dat goed te werken. Daarom werd in Haarlem een proefvak aangelegd van 150 meter op de Rijksstraatweg in Haarlem Noord.

We zijn blij dat we op deze manier veel mensen hebben kunnen bereiken.

Reacties
Omdat het om een proef ging, wilde de gemeente graag weten wat gebruikers van het nieuwe type fietspad vonden. Bij het proefstuk kwam daarom een bord te staan met daarop de website, www.haarlem.nl/rijksstraatweg, waar fietsers hun ervaringen kunnen doorgeven. Het is voor het eerst dat de gemeente deze mogelijkheid biedt. Inmiddels zijn er zo’n 500 reacties binnen en die zijn bijna allemaal positief. ‘Een verademing.’ En: ‘Hopelijk wordt de rest van het fietspad zo snel mogelijk aangepast.’

Theo Mulder, procesmanager bij de gemeente, is blij dat zoveel mensen hun ervaring hebben gedeeld. “Er waren niet alleen reacties van mensen uit Haarlem, maar ook van buiten de stad. We zijn blij dat we op deze manier veel mensen hebben kunnen bereiken.”

Uitbreiden
Het proefstuk ligt er nu een jaar en het ligt er nog netjes bij. Proef geslaagd dus. De volgende stap is nu om het op meer stukken van de Rijksstraatweg aan te leggen. Theo: “Helaas kan ik nog niet precies zeggen wanneer het volgende stuk aan de beurt is. Er is aardig wat geld voor nodig. We kijken dus eerst welke stukken het meest urgent zijn en pakken de komende jaren steeds een stuk aan.”

Dat de platen een flinke investering vragen, betekent overigens niet dat dit type fietspad duurder is dan asfalt of tegels. “Volgens de leverancier gaan de platen zo’n tachtig jaar mee. Op de lange termijn kost het dus niet per se meer, het vraagt alleen om grotere investering aan het begin.”

Hergebruik
Een voordeel van de platen is dat ze een standaardmaat hebben. Wanneer ze op de ene plek niet meer nodig zijn, kun je ze op een andere plek in de stad hergebruiken. “Je moet dit zien als een tijdelijke oplossing”, vertelt Theo. “Eens in de zoveel tijd richten we een straat helemaal opnieuw in. En dan zorgen we er natuurlijk voor dat in de nieuwe situatie het fietspad zo ligt dat het geen last heeft van de boomwortels. Wanneer de Rijksstraatweg een keer zo’n herinrichting krijgt, kunnen we de platen daarna dus ergens anders inzetten.”

Overigens is op het proefvak nu niet voor platen van een standaardmaat gekozen, omdat dit stuk smal en bochtig is. “Op de nieuwe stukken pakken we dat anders aan. We zorgen daar ook voor een nette goot erlangs, zodat het regenwater beter weg kan. Daar kregen we van sommige gebruikers nu reacties over.”

Andere plekken
Naast de Rijksstraatweg zijn er meer plekken in Haarlem waar dit type fietspad goed zou kunnen werken. Daarom wordt het opgenomen in het onderhoudsprogramma van de gemeente. Wanneer ergens onderhoud nodig is, kan dan ook voor deze optie gekozen worden. Theo: “Het heeft veel voordelen. Ook wanneer een nutsbedrijf bijvoorbeeld in de grond moet zijn voor werkzaamheden. Ze hoeven dan geen asfalt kapot te maken: deze platen kun je eruit halen en daarna weer terugleggen, zonder dat ze stuk gaan. Als je er daarna overheen fietst, merk je er niets meer van.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen