Herinneringen aan de Blauwe Tram brengt menigeen in vervoer(ing)

11 mei 2019, 22:21 Algemeen
bloemendaal
Voor de generatie die hem nog meemaakte rijdt hij terugdenkend aan de eind 50-er jaren in verbeelding nog altijd rond in Haarlem. De Blauwe Tram. Niet in de laatste plaats omdat er nog vele filmpjes op internet circuleren van dit nostalgische vervoermiddel, die goeie ouwe blauwe, die steeds meer moest wijken voor het particulier autobezit. Het NZH Vervoermuseum brengt je weer even terug in die tijd.
tekst en foto's Charles Duijff (klik op een foto voor uitvergroting)
Bron wikipedia: In de jaren 50 was het beleid van de NZH erop gericht, de tram te vervangen door de bus, die wendbaarder was en bovendien goedkoper in exploitatie. Eén voor één verdwenen de lijnen van de Blauwe Tram. De drukste lijn, Amsterdam – Haarlem – Zandvoort, werd opgeheven op 31 augustus 1957. Op 9 november 1961 reed de laatste Blauwe Tram op het traject Den Haag – Leiden.
Een bezoek aan het NZH vervoermuseum (aanrader) bracht me weer even terug in die tijd. Het museum verhuisde van de Leidsevaart naar de Waarderpolder en is gevestigd aan de A. Hofmanweg 35 in Haarlem. Kom even kijken in een Tramcoupé….Er vindt ook nog volop restauratiewerk plaats Voor mij gaat de herinnering aan de Blauwe Tram terug naar 1955, toen ik op een middag met mijn ouders op de Leidsevaart opstapte richting Amsterdam voor een bezoek aan theater Carré waar Walden en Muijselaar hun 'Snip en Snap-revue' presenteerden. Eerst eten bij Harkema op de Nieuwendijk in Amsterdam en dan wandelend via de Kalverstraat en het Rembrandtplein richting Carré. Ik was 8 jaar. Echt een dag uit met mijn ouders. Heel bijzonder toen. Behalve trams natuurlijk ook NZH-bussen in het museum. Ik was zelf ca. twee jaar buschauffeur bij de NZH, van 1972 tot 1974. Eerst werd ik ingezet op lijn 71, die van Haarlem Schalkwijk via Bloemendaal naar IJmuiden reed. Een kaartje kostte toen 90 cent. Vooral in Bloemendaal stond men te wachten op teruggaaf van het dubbeltje wanneer met een gulden werd betaald. Chauffeurs op lijn 5 (Parkwijk) waren beter af. Daar werd de gulden meestal aangevuld met een dubbeltje fooi. Een bezoek aan het museum is echt de moeite waard. Alle voertuigen mogen ook van binnen worden bekeken. Er is een koffiebar en veel te zien….. (hieronder een grijze bus in de 'Remisewijk', een nieuwe woonwijk op de plaats waar vroeger de NZH-remise stond….)
tram inside
restaureren
bl tram
int 4
budapester
bloemendaal
srv wagen
stuurcabine bus
bus
koffiehoek
kantoortje
interieur bus
bus leiden
nzh tram
marechaussee
travelbus
vitrine
winkel museum
yellow bus