Kinderen half jaar lang duurzame grootgrondbezitters

Foto: NME

Marjolein de Klerk (NME) maakt Haarlemse basisscholieren enthousiast voor de moestuin: ‘We zaaien, planten, stekken, schoffelen, plukken, oogsten en eten’.

(bron: Gemeente Haarlem)

Van april tot oktober staat het werk van Marjolein de Klerk, medewerker bij NME (Natuur en Milieu Educatie) Haarlem, helemaal in het teken van de schooltuinen. Dan maakt ze kinderen van de basisschool enthousiast voor de moestuin en geeft ze les over de duurzame aspecten daarvan. ‘We zaaien, planten, stekken, schoffelen, plukken, oogsten en eten. Zo’n uurtje les is eigenlijk veel te kort!’

Ieder jaar van april tot eind september krijgen 1200 leerlingen van groep 6 en 7 wekelijks een uur les op de schooltuin. Daar hebben ze allemaal een eigen tuintje van 1 bij 5,5 meter.

Haarlem kent vier schooltuincomplexen, waar naast al die scholieren ook nog eens tachtig vrijwilligers actief zijn. De coördinatie van deze tuinen ligt bij NME, het centrum voor educatie over natuur, milieu en duurzaamheid.

Schooltuinen
NME zit aan de Kleverlaan midden in het stadsgroen en omgeven door de Haarlemmer Kweektuin, natuurspeeltuin en het Kweekcafé. Marjolein: “Zo’n twee jaar ben ik nu medeverantwoordelijk voor de schooltuinen. Wekelijks geef ik zeven lessen en ben ik aanspreekpunt voor de vrijwilligers. Zo leuk om kinderen iets te leren over waar hun voedsel vandaan komt.” Marjolein benadrukt dat de schooltuinen niet kunnen bestaan zonder al die enthousiaste vrijwilligers. “In weer en wind staan ze daar elke week weer. Samen hebben ze zoveel kennis en ervaring. Weten alles over tuinieren, stekken, composteren of hoe je bijvoorbeeld een wormenhotel maakt.”

Duurzaamheid centraal
“Een moestuin is heel duurzaam. Alle oogst komt van dichtbij! Het is dus niet nodig om groente uit verre landen te kopen. Snijbiet, sla, radijs, wortels, courgette; de kinderen telen het zelf en het gaat allemaal mee naar huis. Soms zien ze dat de vorm niet gelijk is aan een product in de supermarkt, denk aan de ‘buitenbeentjes’ – groente in ‘gekke vormen’. Terwijl de smaak hetzelfde is, misschien nog wel beter. Hoogtepunt van de schooltuinlessen zijn de soep- en kruidenboterles. We koken met groenten van eigen tuin en dan ruikt het heerlijk op het schooltuincomplex. Van ouders horen we: ‘Dat eten ze thuis nooit!’ Tja, als je het zelf onderhouden en geoogst hebt, gelden er andere regels.”

Tasjes van t-shirts
“Plastic tasjes weren we zoveel mogelijk op de tuin. Bij de intro-les op school vertellen we altijd hoe je van oude T-shirts heel gemakkelijk duurzame tasjes kunt maken. Er zijn al veel leuke creaties voorbijgekomen! Ook stimuleren we de kinderen minder vlees te eten. Bijvoorbeeld door te vertellen dat wekelijks één dag zonder vlees gelijk staat aan een gloeilamp een jaar lang dag en nacht laten branden.”

Overgebleven groente
“De groente die aan het einde van het seizoen overblijft, gooien we niet weg. We brengen het bijvoorbeeld naar onze stadsboerderij. Ook is er al eens een aantal kratten met snijbiet en courgette naar de Voedselbank gegaan. De oogst was zo groot, dat het te veel werd. Zo krijgt het toch een prima bestemming.”

Marjolein: ”Naast allerlei duurzaamheidsprojecten op de basisschool, zijn we net ook gestart met een pilot met BSO Op Stoom. Voor tien kinderen tussen 6 en 12 jaar verzorgen we een aantal workshopmiddagen, waarin we hen op allerlei manieren iets leren over natuur, milieu en duurzaamheid. Zo gaan de kids op bezoek in de Stadskweektuin, krijgen ze een lesje uilenbraakballen pluizen, bezoeken ze stadsboerderij Schoterhoeve en wordt er op de Westendorptuin kruidenboter gemaakt. Leuk én leerzaam! Slaat de pilot aan, dan breiden we dit graag verder uit.”

Op elke schooltuin zijn vrijwilligers welkom! Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over vrijwilligerswerk op de schooltuinen? Neem dan contact op met Marjolein de Klerk via [email protected]

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen