Haarlem: Terugkeer (blauwe) tram lijkt kwestie van tijd 

HAARLEM – Het is al geruime tijd één van de vijf speerpunten van reizigersorganisatie Rover: de rentree van de tram in Haarlem. Het politieke klimaat lijkt er nu rijp voor. Volgens Rover zou het nog aan te leggen busstation in Haarlem-Zuid ook gebruiksklaar voor de tram gemaakt moeten worden.

Tekst Charles Duijff en Geja Sikma (NH Nieuws)

Los van de kleur, (hoewel, we willen meer blauw op straat), vele Haarlemmers denken nog vaak terug aan de jaren van de Blauwe Tram. Zandvoorters ook natuurlijk en Amsterdammers, Leidenaren…Ja, wie niet eigenlijk…Ruzie maken over een kleur doen we rond Zwarte Piet al genoeg, dus we houden het gemakshalve maar even op ‘Blauwe Tram’

NH Nieuws: “We zijn dichterbij dan ooit”, liet wethouder Robbert Berkhout onlangs nog weten in de commissievergadering, omdat het gemeentebestuur nu nauw contact heeft met de provincie en de Metropoolregio Amsterdam over oplossingen voor vervoersknelpunten. Een Blauwe Tram, of in welke kleur dan ook, weer door Haarlem rijdend, lijkt nu nog maar een kwestie van tijd.

Bron Wikipedia: De Blauwe Tram is de verzamelnaam voor de trams die tussen 1881 en 1961 in het gebied tussen Scheveningen, Den Haag, Leiden, Katwijk, Noordwijk, Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort, Amsterdam, Purmerend, Edam en Volendam reden. De trams hadden vanaf 1924 een donkerblauwe kleur.Diverse interlokale stoom- en elektrische tramlijnen in het randstedelijk gebied, die oorspronkelijk eigendom waren van verschillende maatschappijen, werden vanaf 1911 overgenomen en geëxploiteerd door de Noord-Zuid-Hollandse Tramweg Maatschappij (NZHTM) kortweg NZH te Haarlem. In 1946 werden alle betrokken maatschappijen ondergebracht bij de Electrische  Spoorweg Maatschappij (ESM) die, vanwege de bekendheid van de letters NZH, de nieuwe naam Noord-Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij (officieel NZHVM) kreeg.

Bron NH Nieuws: De gemeenteraad en wethouders van Haarlem reageren positief.

“Die stinkbussen eruit en de prachtige tram erin!” Een fietser op het kruispunt  van de Schipholweg met de Schalkwijkerstraat is stellig. Het lijkt hem een hele vooruitgang. Hij refereert aan de Blauwe Tram, die in de jaren zestig uit het Haarlemse straatbeeld verdween. Steeds meer Haarlemmers zouden die tram wel weer terug willen. Bij terugkeer van de tram moeten we ongetwijfeld rekening houden met een moderne versie. Wie het beeld bij zich houdt dat onderstaande blauwe rakker ooit nog Bloemendaal binnen rijdt gaat een halte te ver….een gepasseerde halte welteverstaan….Eerder moeten we denken aan…..(hersenspinsel van mijzelf hoor) Compilatiefoto PixabayActieplatform Bus-kruit ‘happy’ dat Haarlem komst van extra busstation onderzoekt

“Het zou natuurlijk een historische vergissing zijn als we nu hier alleen een busstation zouden aanleggen”, stelt Léon Tebbens van Rover Haarlem.  Steeds als de vervoersproblematiek in de gemeenteraad aan de orde komt, haalt hij zijn stokpaardje van stal: ‘Een tram biedt kwaliteit, is geruisloos en schoon en trekt 15 procent meer reizigers’.

Nieuw busstation

Haarlem wil bij de zuidelijke toegangsroute tussen de stad en Amsterdam-Zuid een busstation bouwen bij de Buitenrustbruggen. Een grote halte op de nabijgelegen Europaweg moet kleiner gemaakt worden, omdat daar de weg versmald moet worden voor woningbouw. Maar volgens Tebbens moet er wel rekening gehouden worden met het gegeven dat het bussysteem naar Amsterdam de grens al heeft bereikt. “Er rijdt nu al elke twee minuten een gelede of een dubbeldeksbus”, zei hij onlangs nog in de commissievergadering over de locatie van het busstation. “En het aantal reizigers groeit met vijf procent per jaar.” Hij acht de terugkeer van de tram in Haarlem onontkoombaar.

Het busstation moet nu al geschikt gemaakt worden voor de tram, vindt Rover. “Het is slim om rekening te houden met de lange voertuigen van een tram, de groter bochten die ze moeten maken en te zorgen dat straks die rails weer uitgeslepen kunnen worden zodat de tram weer kan rijden zodra er geld is”, aldus Tebbens.

Kwestie van tijd

Geld van het Rijk en de provincie dat komt er zeker, denkt hij. “De A9 kan niet verdubbeld worden, want dat helpt niet tegen de files, er worden heel veel woningen bij gebouwd, er kunnen niet nog meer bussen rijden en voor het klimaat is het ook nodig dat de tram hier weer gaat rijden.”

Houten kont

Het interieur van een toekomstige tram zal ook verschillen van de vroegere hier onderstaande tram…Een houten kont willen we niet meer…. Dit was al iets beter

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen