Werkplaats Jeroen: Creatieve werkplaats voor kinderen en ouders

Foto: Charles Duijff

Jeroen Rabenberg was bijna 20 jaar verbonden aan het basisonderwijs. Eerst als groepsleerkracht op de Bos en Vaartschool in Haarlem, en vervolgens binnen het speciaal onderwijs (van Gilseschool). Rijk aan ervaring omtrent de belevingswereld van kinderen, begon hij twee jaar geleden zelfstandig aan een uniek project. ‘Werkplaats Jeroen’ (link naar de website onderaan dit artikel)

Tekst Charles Duijff / citaten website Jeroen. Foto’s Charles Duijff (klik op onderstaande afbeeldingen voor uitvergroting)

Recent bezocht ik Jeroen’s Werkplaats gevestigd op de Delftlaan 327 te Haarlem. Een veelzijdig georiënteerde werkplaats, waarin jong én oud zich volop creatief kunnen uitleven. Op de openingsfoto ziet u een meisje schapenwol aan ’t ‘draaien’, maar dat is slechts één van de vele materialen waarmee kan worden gewerkt. Ook voor houtbewerking bestaan bijvoorbeeld vele mogelijkheden. Wat me direct opviel was het enthousiasme bij de aanwezige kinderen, in dit geval een meisjesgroep, die behalve dat ze vrij konden kiezen waarmee ze  aan de slag wilden gaan, het ook direct aandurfden om iets persoonlijks te gaan creëren. Daarbij kunnen de kinderen op een veilige manier gebruik maken van allerlei professioneel gereedschap. Behalve de deskundige begeleiding van Jeroen Rabenberg wordt bij grotere groepen kinderen soms ook de hulp van ouders zeker gewaardeerd. Jeroen: Inmiddels ben ik al bijna twee jaar voor mezelf bezig, met de opgedane kennis en ervaring in mijn rugzak om kinderen leuke, maar ook uitdagende ervaringen op te laten doen, waarbij, in overleg met ouders, eventueel geoefend kan worden met vaardigheden die verder gaan dan alleen het maken van een techniek-werkstuk.

Sinds bijna een jaar ben ik ook weer werkzaam op een (Vrije)school, de Rudolf Steinerschool. Vorig schooljaar met diverse taken zoals het begeleiden van leerlingen en een leerkracht, RT, klassen overnemen en de noodopvang tijdens de lockdown van december/januari en dit schooljaar ben ik gestart als leerkracht houtbewerking op locatie Aziëweg. Het zelfstandig ondernemerschap vind ik heel leuk, uitdagend, waardevol, maar ik mistte ook het werken in een team, het samen ergens voor gaan, met en van elkaar leren en heb toch ook gemerkt dat ik het ´schoolleven´ gewoon fijn vind (naast de werkplaats.) Tekst Jeroen gaat verder na de foto….Visie

Vanuit een veilige basis ontstaat de wil tot ontplooiing. Kinderen worden geboren met een wil tot ontwikkeling, een wil om te leren. Niet zelden verdwijnt deze wil op sommige of meer vlakken. Vaak roert ´onzekerheid´ met een flinke lepel in de pap. Door veel aandacht te besteden aan een prettige, veilige plek om te zijn, ervaren kinderen de rust om weer nieuwe dingen aan te gaan, uitdagingen op te zoeken en te leren omgaan met bijvoorbeeld het maken van fouten, gewoon omdat ze weten dat ´fouten maken mag´.

Doorzetten loont!

Mijn ervaring van afgelopen jaren is dat veel kinderen bij techniekwerkstukken meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn om door te zetten, gewoon, omdat het zo leuk is om iets maken waarvan je graag wil dat het lukt!

Techniek is hiermee een middel geworden om tot een ontwikkeling te komen die veel verder kan reiken dan alleen een beetje meten, zagen, boren, schroeven en waarschijnlijk ook een positieve invloed heeft die groter bereik heeft dan alleen het technieklokaal.

Zin in leren

Naast mijn kennis van en ervaring met het werken met kinderen met vele leerbelemmerende omstandigheden, heb ik afgelopen jaren voor mezelf ontdekt dat werken met kinderen die de motivatie tot leren een beetje verloren zijn, mij goed ligt. Door met elkaar te zoeken naar interessante leerstof en geschikte werkvormen lukt het kinderen vaak weer om tot leren te komen. Techniekopdrachten lenen zich hier bijvoorbeeld voor, maar ook bijvoorbeeld het meer theoretisch programmeren of juist uitdagend rekenwerk kunnen zeer geschikt zijn!

Familiehulp

Mijn twee kinderen zijn geregeld ook in de werkplaats te vinden, al dan niet met vriendjes, wat naast leuke ervaringen ook helpend is om m.b.v. hun feedback en mijn observaties het concept verder te versterken! Mijn vrouw, werkzaam in het basisonderwijs, helpt mij naast meedenken over het concept, o.a. met het meedenken over de inrichting van lokaal, om zo een mooie balans tussen een ´man cave´, geordend klaslokaal en een beetje huiselijk sfeer te krijgen en houden. Tekst gaat verder na de foto’s (hieronder: ook geschilderd kan er worden) Jongens zijn in de werkplaats van Jeroen wat vaker geïnteresseerd in zaken als solderen en elektronica. Jeroen liet me ondermeer een voorbeeld zien van de aanleg van LED-verlichting in de Poppenhuis.Werkplaats Jeroen brengt kinderen er misschien wel toe te kiezen voor een ambachtelijk vak, een professie waarvoor speciale vakkennis is vereist, en waaraan in de huidige maatschappij nu al tekorten aan vaklieden zijn ontstaan.

Klik hier voor de website

Hieronder een verdere foto-impressie

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen