HAARLEM - De expositie ‘A tangled tale’ is van vrijdag 11
oktober 2024 tot en met vrijdag 3 januari 2025 te zien in Paviljoen Welgelegen
in Haarlem. De tentoonstelling is
georganiseerd in het kader van Kunstlijn 2024, die het thema ‘Verwarring’
heeft. Tijdens de Kunstlijn, op zaterdag 2 november, opent Sarah van
Binsbergen, journalist, recensent en redacteur voor onder andere De Volkskrant,
de tentoonstelling.
De 5 kunstenaars
We leven in tijden van verwarring. Dit is iets wat we
regelmatig horen, verwijzend naar de hectische toestanden in de wereld. Maar
schuilt er niet al iets wezenlijk verwarrends in de vergankelijkheid van de
mens, en de manier waarop we naar het leven en de wereld kijken? 5 kunstenaars
geven hun antwoord op deze vraag in ‘A tangled tale’.
·
Marlies Appel
De tekeningen van Appel openen een tussengebied waar een ander soort logica
ontstaat. Als metafoor voor haar werk verwijst Appel vaak naar het
kinderverhaal ‘Boven en Beneden’. De hoofdpersoon, Uil, vraagt zich af of het mogelijk is om
tegelijkertijd boven en beneden te zijn. Hij rent de trap op, maar eenmaal
boven wil hij weten hoe het zou zijn om beneden te staan, en vice versa. Door
op en neer te rennen wordt hij gedwongen toe te geven dat je niet tegelijkertijd
boven en beneden kan zijn. Hij besluit uiteindelijk halverwege de trap te gaan
zitten, een beetje boven en een beetje beneden.
·
Lotus Rosalina Hebbing
Het werk van Hebbing kan worden gezien als een coming-of-age-verhaal. Haar
video's worden vaak gefilmd in een vertrouwelijke omgeving zoals een weide,
maar het resultaat is een vreemd wereldbeeld zoals het sensueel ontwaken van
een jonge vrouw terwijl iets ongemakkelijks haar onschuld verstoort. Hebbing
toont de omgeving als uitdrukking van het verwarde vrouwelijke karakter, dat in
een vergankelijke wereld van kindertijd naar volwassenheid gaat.
·
Sanne Kabalt
De tekst bij de portretten van Kabalt in de serie ‘Her photographs’ laat
een dialoog zien tussen de kunstenaar en een vriendin die zojuist haar moeder
heeft verloren. De combinatie van tekst en beeld benadrukt het onmogelijke
verlangen dat een beeld een persoon vervangt. Naast dit intieme werk
presenteert Kabalt ook een fotoserie van het Noordpoolgebied. Ze fotografeerde
en maakte aantekeningen over deze snel veranderende omgeving en geeft een
persoonlijk verslag van het dramatische verlies van het landschap en zijn
schoonheid.
·
Scott van Kampen Wieling
Van Kampen Wieling verdiept zich in het leven der dingen. Hij gebruikt vaak
elementen uit het dagelijks leven, objecten gemaakt door de mens of natuurlijke
voorwerpen. Hij herschikt ze, met de nadruk op het verstrijken van de tijd en
verval. In zijn werk richt hij zich op lijnen in plaats van op vlakken,
bijvoorbeeld op takken, en speelt met hun natuurlijke groei naar de zon toe.
Ervaar zijn werk, en laat je meenemen naar een ander universum waar natuurlijke
en menselijke handelingen niet van elkaar te onderscheiden zijn.
·
Florence Marceau-Lafleur
Marceau-Lafleur omschrijft haar tekeningen op papier als ‘getijdenboeken’,
meer in letterlijke dan in religieuze zin. In haar roltekeningen richt ze zich
op het ‘oceanische gevoel’, of de waargenomen eenheid van zichzelf en de
omgeving. De motieven van haar roltekeningen zijn geïnspireerd op een marmeren
wandkast in een kunstacademie in Leiden waar Marceau-Lafleur vaak poseerde als
model voor kunstenaars. De oppervlakte van het papier is zo groot als haar
eigen lichaam. Op deze manier laten de getijdenboeken zien hoe tijd de afstand
tussen haarzelf en de wereld opheft.
Paviljoen Welgelegen
In Paviljoen Welgelegen is de doorlopende historische
tentoonstelling 'Welkom in Welgelegen' te bezoeken. Een tentoonstelling over de
geschiedenis van het gebouw en zijn bewoners en gebruikers. Daarnaast is er de
reeks ‘Dreefexpositie’ waar onder andere aandacht wordt besteed aan werk van
Noord-Hollandse kunstenaars en de kunstcollectie van de provincie
Noord-Holland. Ga voor meer informatie naar:
www.paviljoenwelgelegen.nl.
Paviljoen Welgelegen aan de Dreef in Haarlem, is geopend op
werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Tijdens het Kunstlijn-weekend van 2 en 3
november is het paviljoen open van 11.00 tot 1700 uur. De toegang is gratis.