Gemeente Haarlem pakt leegstand aan

Foto: Gemeente Haarlem

HAARLEM – Sinds 18 oktober 2022 geldt in Haarlem een meldplicht voor leegstaande panden. Voor woningen en kantoren geldt de leegstandsverordening in heel Haarlem. Voor winkels alleen voor het centrum. Als een woning, kantoor of winkel langer dan 6 maanden leegstaat, moet de eigenaar dit melden bij de gemeente.

Wie geen melding doet kan een boete krijgen. Dit is een initiatief van de gemeenteraad om langdurige leegstand tegen te gaan.

De eigenaar mag de woning, het kantoor of de winkel (in het centrum) 6 maanden leeg laten staan. Na deze 6 maanden moet de eigenaar/beheerder de leegstand bij de gemeente melden. De gemeente gaat binnen drie maanden na de melding in gesprek met de eigenaar over het gebruik van het pand.

Melding doen
Eigenaren kunnen een melding doen per e-mail: [email protected] of via www.haarlem.nl/leegstand-melden

Boete
Als eigenaren de leegstand niet melden, kunnen zij een boete krijgen. Deze boete is minimaal € 500 en kan oplopen tot € 7.500.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen