HAARLEM – De gemeente Haarlem streeft naar snellere busverbindingen tussen Amsterdam en Haarlem. Om dit uit te proberen, starten er begin 2025 twee testen. Het doel is om de bus sneller en betrouwbaarder te maken.
(bron en foto: Gemeente Haarlem)
De buslijnen tussen Haarlem en Amsterdam zijn erg druk. Om te zorgen dat reizigers snel van A naar B kunnen, wil men van deze bussen uiteindelijk zogenoemde ‘metrobussen’ maken. Zo’n speciale metrobus rijdt sneller en vaker, omdat die gebruik maakt van speciale busbanen. En slimme verkeerslichten geven de bus voorrang.
Proefprojecten
Er wordt gestart met 2 testen, die 2 jaar duren, en de basis leggen voor betere busverbindingen in de toekomst. Als eerste worden in Haarlem slimme verkeerslichten getest, ook wel iVRI’s genoemd. Deze verkeerslichten zorgen ervoor dat bussen makkelijker kunnen doorrijden. Daarbij wordt erop gelet dat fietsers en voetgangers hier geen last van hebben. Wethouder Bas van Leeuwen is blij met deze test: “Het is belangrijk dat de bus zich aanpast aan de stad. We zijn een oude stad met weinig ruimte. En het is geweldig als met software de bus nog beter door onze stad gaat rijden.”
De tweede test is langs de A9 en de provinciale weg N205. Bussen rijden hier als er file is op de vluchtstrook. In deze test wordt gekeken of bussen ook bij tankstations en invoegstroken de vluchtstrook kunnen gebruiken. Dit moet ervoor zorgen dat bussen minder last hebben van deze drukke punten.
Samenwerking
De 2 testen zijn onderdeel van het plan ‘Op weg naar de R-Net Metrobus Haarlem-Schiphol-Amsterdam’. Hierin werkt de gemeente Haarlem samen met gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Vervoerregio Amsterdam en Connexxion samen. Met dit project met de busverbinding hopen de betrokken partijen het openbaar vervoer sneller en betrouwbaarder te maken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio betalen samen €2 miljoen voor deze testen.