HAARLEM - Haarlem is en blijft de flitspaalhoofdstad van
Nederland. Geen enkele andere stad of gemeente heeft zoveel flitspalen in
verhouding tot de weglengte als Haarlem. Dat blijkt uit een analyse van
juridisch dienstverlener Goldenstein
Legal. Volgens de analyse staan er nu in
Haarlem 35,71 vaste en mobiele flitspalen per 1000 kilometer weg. Vorig jaar
waren dat er nog 31,25. Haarlem heeft hiermee haar voorsprong op de nummer
twee, Nijmegen (30,12), vergroot.
(bron: Goldenstein Legal)
Flitspalen worden verondersteld bij te dragen aan een
grotere verkeersveiligheid, maar zijn natuurlijk niet bijzonder populair bij de
meeste automobilisten. Uit een recente analyse van Goldenstein Legal blijkt nu
dat er grote verschillen zijn in het aantal snelheids- en
roodlichtcontrolesystemen in Nederland. De juridische dienstverlener heeft voor
de tweede keer geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers de 20 grootste
steden en gemeenten van het land hebben. Voor een betere vergelijkbaarheid
werden deze waarden ook afgezet tegen de beschikbare weglengte, zodat een
flitspaaldichtheid werd gevormd. Er werden veel veranderingen vastgesteld in
vergelijking met vorig jaar.
Haarlem, Nijmegen, Amersfoort & Co: Hier vind je de
hoogste flitspaaldichtheid
Haarlem blijft de flitspaalhoofdstad van Nederland. Sinds de
laatste analyse in oktober 2023 zijn er nog twee flitspalen in de stad
geplaatst, waardoor er nu 14 vaste en 2 mobiele flitspalen staan. Gemeten op de
bestaande weglengte van 448 kilometer resulteert dit in een flitspaaldichtheid
van 35,71 flitspalen per 1000 kilometer weg.
Behalve Haarlem heeft alleen Nijmegen een waarde boven de 30
in deze statistiek, hoewel de flitspaaldichtheid daar met 30,12 per 1000
kilometer weg net zo hoog is als vorig jaar. In het op de derde plaats staande
Amersfoort (29,41) werden meerdere nieuwe flitspalen geïnstalleerd in
vergelijking met het jaar daarvoor (25). De top vijf van steden met de hoogste
flitspaaldichtheid wordt gecompleteerd door Eindhoven (21,59) en Den Haag
(20,92). Zoetermeer (2,46) heeft daarentegen de laagste flitspaaldichtheid van
het land.
Amsterdam is niet langer een paradijs voor hardrijders
Gemiddeld staan er nu 15,78 flitspalen per 1.000 kilometer
weg in de geanalyseerde steden en gemeenten. Vergeleken met het cijfer van
12,39 vorig jaar is dit een stijging van bijna 30 procent. Dit komt doordat 15
van de 20 steden en gemeenten nu meer flitspalen hebben dan een jaar geleden.
Op de andere locaties was er echter geen verandering.
Amsterdam registreerde de grootste groei in termen van
bestaande flitspaaldichtheid. Sinds de laatste analyse door Goldenstein Legal
in oktober 2023 heeft de stad twaalf nieuwe vaste en negen nieuwe mobiele
flitsers. Als gevolg hiervan steeg de lokale flitspaaldichtheid van 6,8 naar
17,8, wat het de hoogste stijging maakt van alle geanalyseerde steden en
gemeenten. De toename van het aantal flitspalen is ook hoog in Zaanstad en
Utrecht, waar er nu respectievelijk 18,21 in plaats van 9,93 en 17,63 in plaats
van 10,92 flitspalen per 1000 kilometer weg staan.
Jude Leistra van Goldenstein Legal categoriseert de
resultaten van het onderzoek
“Er zijn geen vaste richtlijnen hoeveel flitspalen er per
wegvak in individuele steden moeten worden geplaatst om de verkeersveiligheid
te verbeteren. Daardoor volgen de grootste steden en gemeenten in Nederland ook
totaal verschillende strategieën met betrekking tot het aantal roodlicht- en
snelheidscontroles op de wegen. Zo is de flitspaaldichtheid in
flitspaalhoofdstad Haarlem nu bijna 15 keer zo hoog als in Zoetermeer, dat op
de laatste plaats eindigde.
Natuurlijk geldt in alle steden: als je je altijd aan de
voorgeschreven regels houdt, word je niet geflitst. Automobilisten kunnen
bijvoorbeeld ook flitspaal-apps gebruiken om voor elke rit te controleren waar
flitspalen staan opgesteld,” zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein
Legal.
Alle relevante gegevens uit de analyse en informatie over de
basis van het onderzoek zijn beschikbaar via de volgende link:
https://www.goldenstein.nl/nieuws/flitspalenranglijst-2024/