Verbeter de retentie en betrokkenheid van klanten met online marketing

25 jul , 18:33 Algemeen
lequal haarlem pexels caio 67112
Ondernemers hebben baat bij de toepassing van verschillende vormen van online marketing. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zoekmachine optimalisatie, SEO, om de vindbaarheid van een website in de grote zoekmachines te verbeteren.
Verschillende onderzoeken hebben in het verleden laten zien dat gebruikers van deze zoekmachines gemiddeld genomen uitsluitend naar de eerste drie tot maximaal vijf zoekresultaten kijken. Staat een website daar niet tussen, dan neemt de kans sterk af dat een bezoeker via het gekozen zoekwoord op deze website terechtkomt. Mede doordat de eerste vijf websites het antwoord op de vraag van een gebruiker vaak al gegeven hebben.
Online marketing omvat echter meer dan het verbeteren van de vindbaarheid van een website. Zo wordt het ook gebruikt om de retentie en betrokkenheid van klanten bij een bedrijf te verbeteren. In dit artikel lees je er meer over.
Relatie tussen klant en verkoper steeds minder hecht
Consumenten kiezen bij de aanschaf van een product voor de aanbieder met de laagste prijs. Zeker nu het aanbod op het internet zo groot is. Het maakt dat de band tussen een consument en verkoper minder hecht is, dan voorheen het geval was. Toen koos een klant vaak voor dezelfde fysieke winkel. Om de retentie van klanten te verbeteren loont het om hen middels een periodieke nieuwsbrief te wijzen op nieuwe producten en diensten of bijvoorbeeld op kortingsacties. Het zet de klant aan tot het doen van een volgende aankoop bij een onderneming.
Vergroot de betrokkenheid van consumenten via social advertising
Naast het verbeteren van de retentie van consumenten, wil je hun betrokkenheid vergroten om de band te versterken. Dit doe je bijvoorbeeld middels social advertising, waarmee je consumenten wijst op berichten op je sociale kanalen of pagina’s op je website. Via sociale media kun je de interactie aangaan door mensen te vragen een reactie achter te laten onder een bericht.
Zoek naar de juiste balans in de verschillende vormen van marketing
Voor ondernemers kan het lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen de verschillende vormen van online marketing. SEO en SEA dragen bij aan de zichtbaarheid van de organisatie, terwijl een nieuwsbrief de retentie vergroot en berichten op sociale media de betrokkenheid van klanten ten goede komen. Het loont om voor het vinden van deze balans te vertrouwen op de hulp van een professioneel marketing bureau. Zelf kennis vergaren duurt vaak lang, wat mogelijk maakt dat de concurrentie uitloopt.