Ondernemers hebben baat bij de toepassing van verschillende
vormen van online marketing. Denk bijvoorbeeld aan
het gebruik van zoekmachine
optimalisatie, SEO, om de vindbaarheid van een website in de grote zoekmachines
te verbeteren.
Verschillende onderzoeken hebben in het verleden laten zien
dat gebruikers van deze zoekmachines gemiddeld genomen uitsluitend naar de
eerste drie tot maximaal vijf zoekresultaten kijken. Staat een website daar
niet tussen, dan neemt de kans sterk af dat een bezoeker via het gekozen
zoekwoord op deze website terechtkomt. Mede doordat de eerste vijf websites het
antwoord op de vraag van een gebruiker vaak al gegeven hebben.
Online marketing omvat echter meer dan het verbeteren van de
vindbaarheid van een website. Zo wordt het ook gebruikt om de retentie en
betrokkenheid van klanten bij een bedrijf te verbeteren. In dit artikel lees je
er meer over.
Relatie tussen klant en verkoper steeds minder hecht
Consumenten kiezen bij de aanschaf van een product voor de
aanbieder met de laagste prijs. Zeker nu het aanbod op het internet zo groot
is. Het maakt dat de band tussen een consument en verkoper minder hecht is, dan
voorheen het geval was. Toen koos een klant vaak voor dezelfde fysieke winkel.
Om de retentie van klanten te verbeteren loont het om hen middels een
periodieke nieuwsbrief te wijzen op nieuwe producten en diensten of
bijvoorbeeld op kortingsacties. Het zet de klant aan tot het doen van een volgende
aankoop bij een onderneming.
Vergroot de betrokkenheid van consumenten via social
advertising
Naast het verbeteren van de retentie van consumenten, wil je
hun betrokkenheid vergroten om de band te versterken. Dit doe je bijvoorbeeld
middels social advertising, waarmee je consumenten wijst op berichten op je
sociale kanalen of pagina’s op je website. Via sociale media kun je de
interactie aangaan door mensen te vragen een reactie achter te laten onder een
bericht.
Zoek naar de juiste balans in de verschillende vormen van
marketing
Voor ondernemers kan het lastig zijn om de juiste balans te
vinden tussen de verschillende vormen van online marketing. SEO en SEA dragen
bij aan de zichtbaarheid van de organisatie, terwijl een nieuwsbrief de
retentie vergroot en berichten op sociale media de betrokkenheid van klanten
ten goede komen. Het loont om voor het vinden van deze balans te vertrouwen op
de hulp van een professioneel marketing bureau. Zelf kennis vergaren duurt vaak
lang, wat mogelijk maakt dat de concurrentie uitloopt.