Nieuw werk stadstekenaar Eric Coolen met Haarlem vanaf V&D-terras

Bies van Ede zingt Het Droste-effect, Eric Coolen zingt mee en begeleidt op gitaar (onder het Droste-gebouw).
Foto: haarlemnieuws

Bij Kanis Kunst en Lijsten in de Cronjéstraat heeft de Haarlemse tekenaar Eric Coolen zaterdag nieuw én actueel Haarlems werk gepresenteerd.

Een van zijn nieuwe digitale zeefdrukken, in de serie Haarlem stadsgezichten, bekijkt Haarlem en de Grote of St. Bavo kerk namelijk vanaf het inmiddels gesloten terras van de failliete V&D. De vraag is of dit terras ooit nog toegankelijk wordt voor het publiek. Of dat alleen foto’s en de tekeningen van Coolen aan dit uitzicht herinneren.

Bies van Ede

De nieuwe cultuurwethouder, Jur Botter, onthulde dit werk. Meteen nam deze D66’er ook een eerste exemplaar in ontvangst van de Terug in Haarlem-kalender met (lied-)teksten van de Haarlemse schrijver Bies van Ede en tekeningen van Coolen. ‘Een kalender met nieuwe en bestaande Haarlem-illustraties van Eric en teksten van Bies; gedichten en liedteksten die hij de afgelopen tien jaar voor het Ampzing Genootschap schreef.’

Met een delegatie van dat Ampzing Genootschap begeleidde Coolen zaterdagmiddag zanger Van Ede die zes van deze teksten zong. Het Ampzing Genootschap is een Haarlemse groep liefhebbers van de Nederlandse taal die zich ergeren aan het overmatige gebruik van overbodige Engelse leenwoorden. Met teksten, filmpjes en optredens proberen zij de Nederlandse taal te vieren.

Zeer productief

Eric Coolen is een zeer productief kunstenaar (kijk voor voorbeelden op zijn site) die zijn zogeheten piezografieën van vaak Haarlemse stadstaferelen een persoonlijk tintje mee kan geven door er bijvoorbeeld mensen in te tekenen. De stad Haarlem heeft Coolen eind vorig jaar geëerd met de Stadspenning van Verdienste vanwege de betekenis van zijn werk voor de promotie van de stad.

 

 

 

 

 

Reacties