Omwonenden willen slingerweg maken van Amsterdamsevaart

Volle zaal met omwonenden tijdens een discussie over de Amsterdamsevaart.
Volle zaal met omwonenden tijdens een discussie over de Amsterdamsevaart.
Foto: haarlemnieuws

Wordt dé toegangsweg tot Haarlem een slingerweggetje? Twee van de vier rijbanen van de entreeweg tot Haarlem, de Amsterdamsevaart, gaan dicht. Maar welke? Omwonenden hebben een nieuwe variant op de politieke agenda gekregen: twee rijstroken die deels langs de huizen, deels lands Nedtrain slingeren.

Met de komst van de flyover bij Ikea is het idee dat nu de Oudeweg in de Waarderpolder een belangrijke toegangweg tot Haarlem wordt. De Amsterdamsevaart, van station Haarlem Spaarnwoude tot aan de Amsterdamse Poort, wordt daarom voor een deel ‘afgewaardeerd’ van vier naar twee rijbanen.

Nedtrain-kant of huizen-kant?

De gemeente had met (verkeers)deskundigen drie varianten laten maken over hoe de twee overgebleven rijstroken moesten komen te liggen en welke er weg moesten. Daarbij moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van het bestaande asfalt. De grote vraag was daarbij: komen de passerende auto’s aan de Nedtrain-kant of aan de huizen-kant?

De bewoners voelden zich niet gekend in de plannen van de gemeente en eisten met een handtekeningenactie ook aan tafel te mogen zitten. Dat resulteerde in een vierde variant, die twee ton goedkoper is dan de duurste variant van de gemeente (2,5 miljoen euro). Het was ook het doel van de wijkraad en omwonenden de duurste variant goedkoper en daarom aantrekkelijker te maken voor de gemeenteraad om voor te kiezen.

Stadspark

De omwonenden laten de overgebleven rijstroken slingeren, soms lopen die langs NedTrain-kant, soms aan de kant van de ventweg. Op plekken waar het asfalt weggaat, komt openbaar groen. In de bewonersvariant wordt de vrijgekomen ruimte het best benut voor de bewoners omdat de ventweg waaraan ze wonen dan zoveel mogelijk direct aan het groen grenst. De kans is dan groter dat mensen gebruik gaan maken van het stadspark.

Nadelen zijn er ook. Er moet nieuw asfalt komen en er moet meer worden aangepast aan de rijstroken. De slingerweg is nodig om aan te sluiten op zijwegen, de gemeente noemt het dat de Amsterdamsevaart dan gaat slingeren, of weven. De bewoners stellen voor om niet meer gebruikt asfalt niet te verwijderen, dat levert een besparing op. In plaats daarvan kunnen er plantenbakken (!), speeltoestellen en mogelijk extra parkeerplaatsen kunnen komen.

Die plantenbakken moeten andere worden dan de grote houten bakken die nu staan op plekken die al zijn afgewaardeerd. Deze waren bedoeld als plantenbakken. Ze kregen vooral kritiek te verduren omdat ze er niet uit zagen en omdat nogal wat automobilisten er tegenaan knalden.

Donderdag discussieert de gemeenteraad over de vier varianten.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen