Rechter kritisch op weghalen fietspad bij Kenaupark in Haarlem

Fietsers zijn het haasje bij het Kenaupark.
Fietsers zijn het haasje bij het Kenaupark.
Foto: Fietsersbond

De rechter heeft de gemeente Haarlem vanmiddag aardig in het nauw gedreven tijdens een rechtszaak over het verwijderen van een fietspad en een fietsstrook naast het Kenaupark in Haarlem. Eerstgenoemde was zeer kritisch over de actie van de gemeente.

De Fietsersbond regio Haarlem heeft die zaak aangespannen bij de Haarlemse rechtbank.

De bestuursrechter hoopte de partijen nog om de tafel te krijgen om alsnog in een gesprek samen tot een oplossing te komen. Want beide partijen hebben hetzelfde doel: de verkeersveiligheid van de fietsers verhogen. En ze zijn het samen eens dat de maximumsnelheid van 50 naar 30 is gegaan.

Rechter J. Everaerts: “Ik vind dat het aan u is om een oplossing te vinden. We kunnen wel twee, drie jaar doorprocederen, maar een enkel verkeersongeluk met dodelijk afloop zou dan wel heel erg tragisch zijn.”

De gemeente wil echter toch doorprocederen. Ook al gaf de verkeersdeskundige van de gemeente tijdens de zitting aan te voelen voor de alternatieven van de Fietsersbond. Eerst moet blijken of de nieuwe situatie werkt: “Als blijkt dat verkeersbesluit niet werkt – wat wij betwijfelen – pas dan zijn wij bereid maatregelen te nemen. Het is nu nog veel te vroeg”, zei een juridisch medewerker.

De Fietserbond: “Deze opstelling van de gemeente geeft ons te weinig vertrouwen.” De rechter gaat nu een inhoudelijk oordeel geven.

Begin dit jaar probeerde de Fietserbond het weghalen van het fietspad – en nog een aantal andere nieuwe maatregelen – ook te voorkomen bij de rechter. Dat mislukte en de werkzaamheden zijn nu al in een vergevorderd stadium.

Sindsdien regent het klachten bij de Fietsersbond. De rechter tegen de gemeente: “Er is ontzettend veel rumoer over deze zaak. Mensen ervaren overduidelijk overlast van de nieuwe situatie. Daar moet de gemeente toch rekening mee houden.”

De gemeente heeft de weg naast het park versmald en er een 30 kilometerzone van gemaakt. In theorie moeten de auto’s die er toch willen rijden, langzaam achter de fietsers blijven rijden die nu ook aan beide kanten van de weg fietsen. Zeker in de spits is het druk met fietsen op deze weg. De rechter: “U kunt wel denken dat iedereen zich aan 30 houdt, maar in de spits zijn motieven anders. In theorie is het prachtig: Maar dat geldt alleen als niemand haast heeft.”

Nog steeds rijden er meer dan 4100 voertuigen over het weggetje naast het park, blijkt uit metingen van de gemeente. Deze route wordt veel als sluiproute gebruikt. Volgens landelijke richtlijnen mogen fietsers en auto’s niet samen op de weg in zulke situaties, hield de rechter voor. Of de weg moet veel breder zijn. De expert van de gemeente gaf aan dat hij het daar niet mee eens is.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen