Oppassen, anders willen kinderen liever suiker dan water drinken

Succesvolle watercampagne op school.
Succesvolle watercampagne op school.
Foto: Renata Jansen

Druppie, hèt gezicht van de Haarlemse watercampagne, is bij de Zuiderpolderschool op bezoek geweest voor de kick off van de JOGG campagne Drinkwater.

Veel kinderen nemen pakjes drinken mee naar school. Veel ouders zijn zich niet bewust van de
hoeveelheid suiker die in de pakjes zit. Bijvoorbeeld in een pakje Wicky zitten 3 suikerklontjes, in
appelsap zitten al snel 4 klontjes suiker en in chocomel 5. Zo krijgen kinderen onbewust via drinken
(te)veel suiker binnen. ‘Door het uitdelen van de bidons en het Druppie magazine hopen wij het
drinken van water te stimuleren. Water is tenslotte de beste dorstlesser. Druppie kwam de bidons
uitdelen samen met ons JOGG team, dat vonden de kinderen erg leuk.’ Aldus Marije de Wolf, JOGG
regisseur Haarlem.

Het JOGG team sprak een aantal vaders en moeders over het thema van de dag; water drinken. Zo
zei één ouder ‘Mijn dochter wilde geen water mee naar school, dat vond zij niet lekker. Toen zij die
middag terugkwam vertelde ze mij dat het pakje drinken na water niet meer lekker smaakte.’
Jongeren op gezond gewicht (JOGG) wil met dit thema aan jongeren en ouders laten zien dat water
de meest gezonde keuze is wanneer je wat wilt drinken. Dit doen ze door verschillende
themacampagnes, voorlichting en beleid. Zo ontdekken kinderen dat water drinken lekker, gezond
en leuk is.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen