Haarlemse zoencampagne: Hier mag iedereen zichzelf zijn

De posters van Rutten.
Foto: Wouter Rutten

De gemeenteraad in Haarlem heeft een variant bedacht van de campagne ‘in Nederland kies je je partner zelf’.

Deze campagne werd vorige zomer gestart door de gemeente Rotterdam en bracht veel commotie teweeg bij de politiek, omdat er posters werden vertoond van een zoenende moslima.

Wouter Rutten

VVD raadslid in Haarlem Wouter Rutten, initiatiefnemer van de campagne, vertelt dat de partij afgelopen week posters met een afbeelding van zoenende mannen heeft opgehangen om de campagne extra onder de aandacht te brengen. “Wij vinden dat je in ons Haarlem altijd jezelf mag zijn en niet in de war mag raken van zoenende mensen op een poster. Daarom kozen wij voor deze variant met zoenende mannen”, aldus Rutten.

De partij koos juist deze variant vanwege de commotie die ontstond rondom posters van winkelketen SuitSupply. Zij startte namelijk een aantal weken geleden een reclame voor de winkel met grote billboards van kussende mannen, waarvan er een aantal in Amsterdam werden vernield.

Superblij

De gemeente zal nu een variant op de Rotterdamse campagne gaan starten met de slogan ‘zonder zichtbaarheid geen acceptatie’ om meer aandacht te besteden aan de acceptatie van geslacht, seksualiteit, afkomst en religie. “Ik ben superblij met de grote steun uit de politiek voor deze campagne”, aldus Rutten.

Reacties