Water drinken: een kleine aanpassing met groot effect

Klas met bidons. En Druppie.
Foto: Sportsupport

De ‘Drink Water’ campagne van Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) is wellicht de bekendste in Haarlem. Met Druppie, de mascotte in de vorm van een waterdruppel, is het altijd een erg leuke binnenkomer op scholen. Zeker wanneer Druppie ook de waterbidons uitdeelt. Water drinken is een kleine aanpassing met grote effecten.

Op een groot deel van de scholen in Haarlem-Oost en Schalkwijk is Druppie inmiddels langs geweest en zijn de scholen gestart met de watercampagne. “Alle scholen pakken het op de manier aan die het beste bij hun school past.” Zegt Marije de Wolf, JOGG-regisseur voor gemeente Haarlem. “Sommige scholen vervangen de limonade voor water en/of bij stimuleren het eten van groente en fruit bij het 10-uurtje. Het belangrijkste bewustwording creëren bij de kinderen en voor de school dat het hele team erachter staat en meedoet.”

De Zuiderpolderschool is afgelopen november gestart en kinderen reageerden enthousiast. “Sporters drinken ook water en meester heeft ook zo’n coole bidon”. Waren reacties van een paar kinderen.

Marije: Zo’n kleine aanpassing kan al heel effectief zijn. Water is goed voor je lijf, het is gratis en wij hebben hier in de regio het lekkerste drinkwater van de wereld en het is altijd beschikbaar. Dus wat houdt je tegen? Kies je limonade of een ander zoet drankje of toch het lekkere frisse water? Limonade is daarentegen ook nog eens slecht voor de tanden. Dus nog meer redenen om voor water te kiezen.”

Op scholen worden posters opgehangen met daarop allemaal verschillende pakjes en flesjes drinken. Daarbij staat aangegeven hoeveel suikerklontjes erin zitten en hoeveel minuten je moet fietsen of touwtjespringen om deze calorieën weer te verbranden. Neem bijvoorbeeld een pakje Wicky: daarin zitten 3 suikerklontjes, dit betekent 10 minuten touwtjespringen of 14 minuten fietsen. Marije: “Kinderen gaan ook zelf deze drankposters maken en uitrekenen hoeveel suiker er in de verschillende producten zit en wat je moet doen om dat te verbranden. Daarnaast krijgen ze het Druppiemagazine, waar verschillende leuke tips, weetjes en ideeën in staan. En natuurlijk krijgen alle leerlingen een Druppie bidon.”

Voordat op een school gestart wordt met de campagne is het JOGG-team vaak aanwezig op bijvoorbeeld een koffieochtend waar ouders elkaar ontmoeten. Ouders maken alvast kennis met het thema en zijn vaak onaangenaam verrast over de hoeveelheden suiker in de verschillende pakjes drinken. “Het is een enorme eyeopener voor ouders, ze weten niet dat er zoveel toegevoegde suikers zitten in zogenaamde gezonde producten. Als we naast de kinderen ook de ouders bewustmaken dan is de cirkel rond.” Aldus Marije.

JOGG is een landelijke aanpak voor jongeren van 0 tot 18 jaar waarin een gezonde leefomgeving en gezonde leefstijl centraal staat. Sinds 2012 is Haarlem een JOGG-gemeente. Naast de watercampagne is JOGG actief met de campagne ‘Groente, zet je tanden erin’ en ‘Gratis bewegen gewoon doen’. In opdracht van gemeente Haarlem heeft SportSupport de JOGG-regisseur in dienst en zijn zij actief voor JOGG. Meer informatie over JOGG en de verschillende campagnes op sportsupport.nl

Reacties