De kransslagaders van het hart van Haarlem

Foto: Charles Duijff

Vanwege het gemeentelijke voornemen om in Haarlem de komende vijf jaar 10.000 nieuwe woningen te realiseren en de relevante woonwijken daarvoor verantwoord te herinrichten, heeft- en krijgt het gemeentebestuur te maken met ingewikkelde besluitvormingsprocessen.

Tekst, foto’s en film Charles Duijff (klik op onderstaande afbeeldingen voor uitvergroting)

Bestuurders met ervaring, ik noem ze in dit verband Verkeers’CAR’diologen. Ze zijn onmisbaar tijdens deze belangrijke processen. Gemeentebestuurders met hart voor hun eigen hart en dat van de medemens. Hart voor u als inwoner van Haarlem. Hart voor onze jongeren, toe aan zelfstandigheid en betaalbare woonruimte. Hart voor onze kinderen voor voldoende sport- en speelruimte. Ik denk aan aandacht voor toename van fijnstof bij verkeerstoename. Gedreun in huis door voorbijrijdend vrachtverkeer.  Zoveel om over na te denken. U weet vast ook het nodige aan te geven.

Met de kransslagaders van het hart van Haarlem bedoel ik uiteraard de Haarlemse in- en uitvalswegen. Het verkeer is de ‘bloedserieuze’ circulatie door de aders. De ‘haarvaten’ zijn in dit geval de wegen door woonwijken die gemakkelijk dicht kunnen slippen door parkeerproblemen in combinatie met toename van de verkeersdruk. Hoge bloeddruk, ook wel een aardige metafoor in dit verband.

De rode stipjes op onderstaande kaart laten de belangrijkste Haarlemse in- en uitvalswegen zien. De coureurs (L) op de kaart verraden de route naar het circuit van Zandvoort. De treinen de NS-stations.  (foto Google Maps-screenshot en vervolgens compilatie Charles Duijff)             Naast genoemde nieuwbouw geldt voor 2020 vanwege de geplande Formule I-races in Zandvoort natuurlijk ook het in goede banen leiden van de bereikbaarheid van het circuit via Haarlem. Dit in samenwerking met aangrenzende gemeenten als Bloemendaal, Haarlemmermeer en Heemstede. Samenwerking tussen provincie en gemeenten is- en wordt dus ook een ding.

Voorbeeld van een oplossing: Tijdens het grote vierdaagse evenement ‘Harlingen Sail 2018’ werd het bezoekersverkeer geleid naar grote parkeergelegenheden aan de rand van de gemeente. Locaties met relatief weinig bebouwing. Vervolgens werden bezoekers met continu rijdende pendelbussen naar de locatie van het evenement vervoerd. (Vice Versa uiteraard). Bij aankomst was op borden te lezen op welke tijdstippen de bussen (uiterlijk) terugreden en na welke parkeerlocaties.

Door deze maatregel bleef de infrastructuur van Harlingen gedurende vier dagen minimaal belast en werd ook voorkomen dat hulpdiensten verkeershinder zouden ondervinden.

Meer woningen, meer inwoners, tenzij….

Vele jonge mensen in Haarlem wachten al jaren op betaalbare woonruimte. Ze wonen soms op een zolderkamer met alleen een tuimelraam voor 500 à 600,- euro per maand en dat kan voor velen een noodzakelijke reden zijn om bij hun ouders te blijven wonen. Vader een auto, soms moeder een auto en tja…ook de kinderen doen mee. Indien de nieuw te bouwen woningen volledig worden ingezet om dit mega-probleem op te lossen, dan neemt het aantal verkeersdeelnemers in dat opzicht niet toe. Bovendien probeert men bij nieuwe wooneenheden (ondergrondse) parkeergelegenheid te realiseren. Zijn de nieuwbouwwoningen ook bestemd voor nieuwe inwoners van buitenaf, dan wordt dit natuurlijk een heel ander verhaal. Dan neemt de verkeersdrukte toe. Sommige straten in de woonwijken, ik noemde het eerder de ‘haarvaten’, slippen dicht door parkeerproblemen in combinatie met doorgaand verkeer. Zeker wanneer, zoals bijvoorbeeld in de van ’t Hoffstraat in Haarlem Zuid West, het verkeer vanuit twee richtingen de straat inrijdt ontstaan problemen. Overdag, als mensen met de auto naar hun werk zijn is links en rechts ruimte  voor verkeer om even in te voegen. Is dat niet het geval dan zal één van de automobilisten een grote afstand ‘in z’n achteruit’ moeten, om het ‘infarct’ op te heffen. Dit geldt voor vele smalle straten in Haarlem waar nog 2-richtingverkeer is toegestaan.

Het filmpje hieronder brengt enkele verkeerssituaties in beeld

In- en uitvalswegen als de Pijlslaan en de Ruyterweg (Westergracht-Plaza West) richting de Westelijke Randweg verdienen extra bestuurlijke aandacht. In deze omgeving vindt nu en in de nabije toekomst veel nieuwbouw plaats. Beide wegen hebben te maken met druk treinverkeer van Haarlem naar Leiden/Den Haag/Rotterdam.  Bouwbedrijven verantwoordelijk voor vrachtverkeer geven aan dat ze bijvoorbeeld de Eysinkweg tussen de Westergracht en de Pijlslaan langs de auto-boulevard als route gebruiken en dat bewoners zo minder last hebben. De vrachtauto’s kiezen sowieso de Pijlslaan, de Westergracht of het Schouwtje om de wijk te bereiken of verlaten. Ook de Leidsevaart is dan aan de beurt. Na het bouwverkeer blijft in de toekomst het vrachtverkeer dat bedrijven als Action,  Albert Heyn en supermarkten als de Vomar in de Stephensonstraat van goederen voorziet. Hieronder de Lorenzkade en de kruising van de Ruyterweg, de Vlaamseweg met de westelijke Randweg. De Pijlslaan richting de Randweg De Westergracht (Plaza west) Spoorwegovergang oude Pijlslaan Spoorwegovergang Westergracht en RuyterwegDe gemeentelijke in- en uitvalswegen kennen diverse obstakels. Ik noem de bruggen over het Spaarne en de spoorwegovergangen in Haarlem Zuidwest. Hieronder de route richting zuid langs de vroegere Mariastichting. De brug over het Spaarne veroorzaakt hier stremming.Hieronder een volle Spanjaardslaan in HaarlemAansluiting met wegen richting de A9. Dit verkeer gaat via de Waardering richting Haarlem Noord of kiest richting het westen en bereikt zo de achterkant van het Haarlemse NS-station (hieronder de Camera Obscuraweg) De KPN-toren in de WaarderpolderWaarom dit artikel? Gewoon om u extra bewust te maken van de huidige wegensituatie en wat de toekomstige veranderingen allemaal voor de Haarlemmers kunnen gaan betekenen. Uw positieve reacties worden op prijs gesteld. Deel dit artikel op FB en help uw gemeentebestuurders de juiste beslissingsroute te kiezen. Nieuws.nl blijft het volgen.

 

 

 

 

 

 

Reacties