Edisonbrug Leidsevaart heropend, conservator Griekspoor verdient Edison!

Wethouder Michel Rog (openbare ruimte) nam de vernieuwde voetgangersbrug feestelijk in gebruik. Vanwege de coronamatregelen werd een beperkt aantal mensen bij de heropening uitgenodigd.

Tekst, foto’s en film Charles Duijff

Bruggen vergen natuurlijk het nodige onderhoud en soms kan ook de veiligheid in gevaar komen, wanneer bijvoorbeeld brugdelen na vele jaren in weer en wind ‘overbruggingssteun’ te hebben verleend, op sommige delen kwetsbaar zijn geworden.

De gemeente Haarlem vertrouwt het onderhoud van Haarlemse bruggen veelal toe aan bruggenconservator Griekspoor. Voor het herstel van de Edisonbrug, die stamt uit 1962, maakte Griekspoor gebruik van bestaande- en dus nog bruikbare delen van de brug. De brugconservator werkte dus mee aan duurzaam herstel. De gemeente heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en de firma Griekspoor verdient dus wat mij betreft een Edison…

Donderdag 18 maart werden nog de laatste handelingen aan de brug verricht, bijvoorbeeld het plaatsen van de leuningen. Daarbij werd gebruik gemaakt van een mega-hijskraan…Omstreeks 13:00 uur was het tijd voor de heropening door de wethouder
Na openstelling van de brug door wethouder Rog, staken twee wijkraadsleden van respectievelijk Bosch & Vaart en het Houtvaartkwartier als eerste over en gaven elkaar een veilige coronabegroeting….

De infrastructuur in het Houtvaartkwartier wordt steeds meer belast door (zwaar bevoorrading) verkeer, en door woningbouw in ‘Plaza West’ Zie ook onderstaande filmpjes

Bron gemeente: Aanvankelijk was voor de Edisonbrug alleen groot onderhoud aan de brug gepland, bestaande uit betonherstel, een nieuwe slijtlaag en schilderen van leuningen. Echter bij het verwijderen van de leuningen bleek dat de brug begon door te zakken. Betonherstel was daarom niet voldoende. De gemeente besloot daarop de brug te vervangen door een stalen brug. De leuningen zijn deels hergebruikt en de staanders van de leuningen zijn vervangen door nieuwe staanders. Daarmee voldoet de brug ook meteen aan de huidige veiligheidsnormen omdat de leuningen 10 cm hoger zijn geworden. Verder zijn de nieuwe trappen aan weerszijden van de brug voorzien van een slijtlaag, omdat gebruikers van de brug klaagden over gladde traptreden.
Van de brug wordt dagelijks gebruik gemaakt door vooral scholieren. De Edisonbrug vormt een belangrijke verbinding tussen de wijken Bosch & Vaart en het Houtvaartkwartier. Het is een oost-west verbinding naar onder meer de Sancta Maria school, achterliggende tennisbanen (Eindenhout) en het Eerste Christelijk Lyceum In april/mei worden de meerpalen rondom de brug hersteld. Dit wordt dan pas uitgevoerd in verband met de dan gunstige weersomstandigheden en temperaturen. Hieronder een rottende meerpaalHieronder o.a. een kleine toeschouwer vanaf de westzijde van de brug….die later als eerste dreumes de nieuwe brug zou betredenBeide woonwijken, het Houtvaartkwartier en Bos & Vaart zijn populaire Haarlemse plaatsen om te wonen. Wrang is wel, dat de huizenprijzen ook daar de afgelopen jaren onbetaalbaar zijn geworden…De infrastructuur in het Houtvaartkwartier wordt steeds meer belast door (zwaar bevoorrading) verkeer, en door woningbouw in ‘Plaza West’ Zie ook onderstaande filmpjes


Haarlem, Uw wijk in beeld: Het Houtvaartkwartier deel I

Haarlem, Uw wijk in beeld: Het Houtvaartkwartier deel II

Reacties