Trans Europ Express vandaag naar Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep

Foto: Nederlands Transport Museum

Als alles meezit dan worden de eerste twee rijtuigen van de iconische Trans Europ Express overgebracht naar het Nederlands Transport Museum. Het eerste rijtuig wordt rond 13.00 uur verwacht aan de Lucas Bolsstraat 7 in Nieuw-Vennep. Speciaal voor deze gelegenheid is het museum vandaag dan ook geopend.

(bronnen: NH Nieuws / Nederlands Transport Museum)

De decenniaoude dieseltrein, bestaande uit 5 wagons, staat al jaren geparkeerd langs de Amsterdamse Dijksgracht en wordt vanaf vandaag op vrachtwagens naar het museum gebracht. Het museum wil de trein in oude glorie herstellen.

De Trans Europ Express was een voor die tijd uiterst luxe treinverbinding en ontsproten aan het brein van Franciscus den Hollander, die tussen 1947 en 1958 president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen (NS) was. De bedoeling was om te kunnen concurreren met de opkomende luchtvaart.

De eerste luxe treinen reden tussen Zürich en Parijs, tussen Zürich en Hamburg, tussen Zürich en Amsterdam, tussen Parijs en Amsterdam, tussen Brussel en Parijs, tussen Dortmund en Parijs, tussen Dortmund en Oostende, tussen Milaan en Marseille en tussen Milaan en München. In de jaren daarna zouden vele trajecten volgen. In 1977 hield de Trans Europ Express op te bestaan. In dat jaar werden de treinstellen verkocht aan Canada, waar ze nog een tijdje in en rond Ontario reden.

Het verhaal van de Trans Europ Express: bekijk deze aflevering van Andere Tijden.

Restauratie niet op Pioniers-Bolsterrein
De trein zal niet op het Pioniers-Bolsterrein worden gerestaureerd, want het museum moet nog dit jaar alternatieve huisvesting vinden. Uiteindelijk is het bedoeling dat het museum in Park 21 wordt gehuisvest. “Maar omdat de beoogde locatie in Park21 niet op tijd rond komt, moeten we sowieso twee keer verhuizen”, aldus museumdirecteur Arno van der Holst tegen mediapartner NH Nieuws.

Inzameling
Om het transport en de restauratie van de trein te bekostigen, zamelt het museum al geruime tijd geld in. Inmiddels staat de teller op ruim tienduizend euro, al is dat nog maar de helft van het bedrag dat het museum (uit eigen reserves) aan de Stichting Trans Europ Express Nederland heeft betaald voor de aankoop van de trein.

In totaal zal de restauratie van de trein, die de afgelopen jaren vooral door daklozen als slaapplek werd gebruikt, rond een miljoen euro gaan kosten. Van dat geld moet ook een volledig nieuwe motorwagen worden gebouwd, want die heeft de tand des tijds niet doorstaan.

Het TEE-team kan worden gesteund met bijdragen op bankrekening NL30RABO0332657523 t.n.v. Stichting Nederlands Transport Museum onder vermelding van “bijdrage TEE project”. Meer hierover op deze website.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen