Deelscooter slecht voor volksgezondheid; 10 miljoen kilometer minder gefietst door deelscooter

Foto: Charles Duijff

Behalve in de vier grote steden van Nederland maken ook inwoners gemeenten zoals Haarlem, Haarlemmermeer en Beverwijk beduidend minder fiets- en loopkilometers.

(bron: Scootervrij)  

Jaarlijks wordt er 10 miljoen kilometer minder gefietst en 4 miljoen kilometer minder gewandeld door de komst van de deelscooter. Dit berekent Scootervrij aan de hand van overheidsevaluaties en data van deelscooteraanbieders.

Deelscooters hebben hiermee een negatieve impact op de volksgezondheid. “Gemeentes dragen de verantwoordelijkheid om dit een halt toe te roepen,” zegt Collin Molenaar van actiegroep Scootervrij.

Vooral op de grote steden heeft de deelscooter grote invloed op het fiets- en loopgedrag. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het grotere aanbod aan deelscooters in die steden. Zo is het verlies aan fiets- en loopkilometers het grootst in Rotterdam., waar 2,3 miljoen kilometer minder wordt gefietst en bijna een miljoen kilometer minder gewandeld. Amsterdam volgt als tweede stad met 1,5 miljoen kilometer minder fietsen en meer dan 300 duizend kilometer minder wandelen.

Haarlem, Haarlemmermeer en Beverwijk
Maar ook in andere gemeenten, zoals Haarlem, Haarlemmermeer en Beverwijk heeft het duidelijke invloed op de volksgezondheid door gebrek aan lichaamsbeweging.

Haarlem telt op dit moment 200 deelscooters. Uitgaande van het landelijke gemiddelde gebruik komt dat neer op 165000 minder fietskilometers en 66000 minder wandelkilometers.
In Haarlemmermeer komt dat uit op 103000 minder fietskilometers en ruim 41000 minder wandelkilometers. En in Beverwijk fietst men ruim 41000 kilometer minder en maakt men ook 16500 minder fietskilometers.

Gezonder
Fietsen en wandelen is gezonder, duurzamer en maakt de stad leefbaarder dan deelscooters. Als deelscooters een slechte uitwerking hebben, kunnen gemeenten ervoor kiezen om deelscooters te weren. Vooralsnog gebeurt dit alleen in de stad Leiden. Molenaar: “Wethouders en ambtenaren laten zich inpalmen door mooie beloftes van scooterbedrijven, en daar zijn de burgers de dupe van.”

Explosieve groei
In slechts drie jaar tijd is het aanbod van deelscooters in Nederland explosief gegroeid naar meer dan 12 duizend scooters in tientallen steden en dorpen. Alle aanbieders van deelscooters in Nederland – GO Sharing, Felyx, Check en Tier – kregen recentelijk kapitaalinjecties van miljoenen euro’s om verder uit te breiden. Met die groei zullen mensen nog vaker verleid worden om minder te bewegen.

Meer achtergrondinformatie en berekeningen van het aantal verloren fiets- en wandelkilometers vindt u in bijgevoegd rapport.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen