Geen winnaar 54e Internationaal Orgelimprovisatieconcours

Foto: Charles Duijff

Het 54e Internationaal Orgelimprovisatieconcours Haarlem heeft voor het eerst, sinds oprichting in 1951, geen winnaar. De finale van de belangrijkste improvisatieprijs ter wereld vond gisterenavond in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem plaats.

Drie finalisten werden gevraagd om op het fameuze Christian Müller-orgel een improvisatie te maken op een thema van Thomas Lacôte en bij stomme films van 100 jaar oud. De jury verwacht meer vernieuwing, creativiteit en originaliteit. Om een kwaliteitsimpuls voor de toekomst voor het festival te geven, besloot zij gisteren geen prijs uit te reiken. Dit concours is de oudste en meest bekende wedstrijd van de wereld voor organisten.

Al sinds 1951 is het Improvisatieconcours het hart van het Internationaal Orgelfestival Haarlem, dat om het jaar in Haarlem plaatsvindt en bezoekers vanuit de gehele wereld trekt. Acht, over het algemeen jonge musici deelden afgelopen week hun passie voor het orgel met collega’s en publiek. De organisten Sebastian Benetello (D), Marcel Eliasch (D), Niklas Jahn (D), Cyril Julien (CH) en Evan Bogerd (NL) vielen na twee improvisatierondes af. De organisten Harmen Trimp (NL), David Kiefer (D) en Wouter van der Wilt (NL) waren gisterenavond de drie finalisten. Echter, de internationale jury bestaande uit Ansgar Wallenhorst (D), Zuzana Ferjenčíková (SLO/A), Vincent Thévenaz (CH), Dominik Susteck (D), Martijn Padding (NL) en Gerben Mourik (NL) heeft gisterenavond geen winnaar uitgeroepen. Volgens de jury ontbrak het de organisten aan nieuwe en experimentele improvisatietechnieken. Wel kon het publiek stemmen en is de publieksprijs (1000 euro) uitgereikt aan de Nederlandse Harmen Trimp. Het orgelfestival Haarlem loopt nog tot en met volgende week zaterdag 30 juli 2022.

Statement of the jury:

“Haarlem has always been the place where the art of improvisation is the best in the world. Every organist looks up to this festival. It’s a place of invention, originality, and creativity. Due to the pandemic organists missed the routine of concerts, collaborations, and interaction with an audience. We think this is one of the reasons the improvisation performances of the participants of the International Organ festival Haarlem lacked the outstanding level of improvisation Haarlem is known for: surprising the audience with new routes, experimental techniques, unique improvisations one never heard before.
As a jury we feel responsible to keep the high level of Haarlem for the future and decided not to give this price to one of the finalists, but we advise the Board of the International Festival Haarlem to use the prizemoney it as an investment for young talent in organ improvisation. We, as a jury, feel strongly connected with the festival and are dedicated to support these young talents in their journey to excellence in any way that we can.”

Orgelfestival nog tot en met 30 juli 2022

Aankomende week zijn er nog vele concerten op een aantal prachtige historische orgels in de binnenstad en op 29 juli een concert van de Zomeracademie Excellence Class. Opvallend programmaonderdeel is de vertoning op 26 juli van de stomme film Trip to the Moon uit 1902 in de Grote of St. Bavokerk. De organisten en geluidskunstenaars Franz Danksagmüller en Gabriele Agrimonti begeleiden op het Christian Müller-orgel dit meesterwerk van cineast Georges Méliès.

Internationaal Orgelfestival Haarlem

Het festival is het meest bekende en oudste orgelfestival ter wereld. Het tweejaarlijkse festival trekt bezoekers uit de hele wereld en internationale organisten komen om deel te nemen of concerten en masterclasses bij te wonen. Het festival is befaamd om hun voortrekkersrol binnen de orgelmuziek. Het festival ziet het orgel als onderdeel van de klassieke en moderne orkest- en ensemblepraktijk en wil af van het imago dat een orgel uitsluitend een rol heeft als begeleider bij kerkdiensten. Het festival zoekt continu naar de reikwijdte van de orgelmuziek en heeft zich genesteld in diverse genres zoals jazzmuziek en modern klassiek. Nederlandse orgelcomponisten zijn in het buitenland bekender dan in eigen land en hun werk neemt een belangrijke plek in op de internationale concertpodia.

Zie voor meer informatie: www.orgelfestivalhaarlem.nl

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen