Haarlem zuid west demonstreert voor verkeersveiligheid voor scholieren en andere fietsers

In Haarlem Zuid-West (HZW) staan in een gebied van twee vierkante kilometer 7 scholen en er wonen 25.000 mensen, waaronder 3000 scholieren. In deze wijk groeide recent het aantal woningen en bedrijven (Westergracht) en er komt nog veel meer nieuwbouw in de wijk.

Tekst, foto’s en film Charles Duijff (bekijk en beluister ook het openingsfilmpje)

Ik groeide zelf op in deze wijk, in de van ’t Hoffstraat. Ik herinner me dat ik begin jaren 60 nog kon rolschaatsen op de toen al geasfalteerde Pijlslaan. Er kwamen daar toen sporadisch auto’s voorbij. In mijn prille jeugd, de jaren 50, reed ik met mijn zeepkist door de van ’t Hoffstraat waarin nog nauwelijks geparkeerde auto’s stonden. Dat kon op de stoep, maar ook gemakkelijk op de middenweg. Hoe anders is dit nu. De Westergracht is veranderd in een gebied met bedrijven en nieuwbouw en in de van ’t Hoffstraat moet je per auto soms tientallen meters achteruitrijden om elkaar gelegenheid te geven te kunnen passeren….Terecht zijn bewoners ongerust waar het gaat om de verkeersveiligheid van de bewoners, de fietsende schooljeugd en alle overige fietsers. Een voorbeeld van verkeershectiek in HZW is de kruising van De Pijlslaan en Schouwtjeslaan met de meestal drukke Leidsevaart (foto’s hieronder) Dit is rond de klok van 8:15 uur……  U ziet vanuit het zuiden op de Leidsevaart al veel verkeer wachtend op de verkeerslichten. Nabij Het Schouwtje ligt ten zuiden de Santa Mariaschool en richting het noorden het Eerste Christelijk Lyceum (ECL) Veel scholieren bezoeken hun school per fiets. Dit was danook een prima lokatie om op 4 oktober 2022 uiting te geven aan die ongerustheid omtrent verkeersveiligheid en het passerende autoverkeer te wijzen op het dikwijls gevaarlijke rijgedrag.Daar deden natuurlijk ook de jongsten aan mee!Bedrijven, vrachtverkeer, nieuwsbouw én toekomstige nieuwbouw

Behalve de (landelijke) gemeentelijke verantwoordelijkheid voor fatsoenlijke woonruimten voor haar bewoners, statushouders, noem maar op, is bewustzijn voor een blijvend veilige infrastructuur die samenhangt met de groei van woonwijken zeer relevant. Naast bouwen verdient de gevolgen voor de infrastructuur ten gevolge van nieuwbouw en meer bedrijvigheid veel meer aandacht. Veiligheid staat daarbij voorop! Joosjes Camfens medeorganisator van deze demonstratie (openingsfilmpje): Raadsleden van de gemeente zouden hun wekker eens moeten zetten en zelf komen kijken hoe hectisch het is, hier bij de Pijlslaan en omgeving.

Ondanks het feit dat men richting het gemeentebestuur van Haarlem al vele malen heeft gewezen op de zorg omtrent veiligheid wijzigt er vooralsnog weinig of niets. Er zijn richting de gemeente bijvoorbeeld ideeën en adviezen gegeven als het doorvoeren van 1-richtingverkeer voor relevante wegen, aanpassing van de snelheid, regulering van het vrachtverkeer door invoering van vaste tijden,  noem maar op.

De Pijlslaan, de Leidsevaart en Westergracht zijn de belangrijkste wegen richting de Westelijke Randweg. Deze Randweg is een belangrijke verkeersader waar het gaat om landelijk verkeer richting Haarlem vice versa. Bewoners van (o.a.) de Pijlslaan, de Leidsevaart en Westergracht ondervinden veel geluidshinder en overig ongemak van en door dat (vracht)verkeer. (hieronder de verzamelplaats voor de actie)

 

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen