Bijna 90.000 bezoekers voor Hockney’s Eye

conservator Jane Munro geef rondleiding aan leerlingen van het Stedelijk Gymnasium 
conservator Jane Munro geef rondleiding aan leerlingen van het Stedelijk Gymnasium 
Foto: Bastiaan van Musscher

HAARLEM – Teylers Museum heeft Hockney’s Eye afgesloten met 89.219 bezoekers. Dat betekent dat de tentoonstelling, die van 23 september t/m 29 januari te zien was, op de derde plek staat van de best bezochte tentoonstellingen in het museum, na Leonardo da Vinci (2018) en Michelangelo (2005).

Directeur Marc de Beyer: ‘Het is fantastisch dat zo veel mensen zijn komen kijken. Dat hadden we niet durven hopen toen we deze tentoonstelling – nog in coronatijd – aan het voorbereiden waren.’

Het Haarlemse museum sloot 2022 dan ook af met bijna 150.000 bezoekers op de teller. De Beyer: ‘Door mooie resultaten in de zomer, het uitblijven van een nieuwe coronagolf en Hockney’s Eye hebben we een heel goed jaar gehad. In deze tijden, waarin zeker nog niet alle musea hun bezoekers hebben zien terugkeren, zijn we daar uiteraard heel blij mee.’

Randprogrammering
Hockney’s Eye richtte zich, zoals de Telegraaf schreef, op de ‘nerdy kant van David Hockey’: zijn theorieën over perspectief en het gebruik van optische hulpmiddelen door oude meesters. Bij de tentoonstelling werden verschillende activiteiten georganiseerd. De rondleiders gaven bijna 100 inleidingen aan bezoekers die dieper wilden ingaan op de theorieën van de nog altijd zeer geliefde 85-jarige kunstenaar. Kinderen konden de speurtocht door de tentoonstelling doen of deelnemen aan de workshop Spelen met Spiegels. 40 vo-klassen bezochten de tentoonstelling en er waren rondleidingen door dove en visueel beperkte gidsen. Aansluitend op Hockney’s Eye deelden zij hun perspectief op het ervaren van ruimtelijkheid.

De tentoonstelling, een samenwerking met het Fitzwilliam Museum en de Heong Gallery, Downing College in Cambridge en de Universiteit Cambridge, werd hoog gewaardeerd door pers en publiek. Marc de Beyer: ‘Maar het mooiste resultaat was wel dat 68% van de bezoekers in het publieksonderzoek aangaf na de tentoonstelling anders naar Hockneys werk te zijn gaan kijken. Dat is wat je wilt als museum: een ander perspectief bieden, de blik verruimen.’

Surreal Science
Uitzonderlijk was dat ook in de historische zalen van het museum werken van Hockney te zien waren: tussen de 19de-eeuwse schilderijen van Mauve, Koekkoek en Weissenbruch hingen en stonden schermen waarop zijn iPad-tekeningen en een videokunstwerk getoond werden. Vanaf vandaag zullen publiekslievelingen als De Trommelslaagster van Isaac Israëls en Kinderen in het duin van George Breitner weer teruggeplaatst worden op hun vertrouwde plek, waar ze vaak al meer dan 100 jaar hangen. De tentoonstellingszaal wordt omgebouwd voor Surreal Science – Wonderkamer van Kunst en Wetenschap, te zien vanaf 17 februari. In deze tentoonstelling, een samenwerking met Whitechapel Gallery in Londen, zijn 250 wetenschappelijke objecten uit de verzameling van Joris Loudon te zien. De Italiaanse kunstenaar Salvatore Arancio weekte ze los van hun oorspronkelijke functie als studiemodel en presenteert ze als een mysterieuze en wonderbaarlijke hedendaagse kunstinstallatie met geluid, licht, video en zijn eigen keramische sculpturen.

conservator Jane Munro geef rondleiding aan leerlingen van het Stedelijk Gymnasium 

Foto: Bastiaan van Musscher

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen