Zo denken Haarlemmers over de toekomst van het stationsgebied

mei 07 , 12:19 Nieuws
stationsplein 16 9
HAARLEM - Het stationsgebied krijgt de komende jaren een grote opknapbeurt. Eerder dit jaar konden Haarlemmers en reizigers een vragenlijst over het gebied invullen. Die ging bijvoorbeeld over waar straks het nieuwe busstation komt. En waar extra plekken komen om je fiets te parkeren. De resultaten hiervan zijn nu bekend.
(bron: Gemeente Haarlem)
Het stationsgebied in Haarlem wordt steeds drukker. We vinden het belangrijk dat er plek is voor een veilig busstation. En we willen dat het Stationsplein een aantrekkelijk stadsplein is, met genoeg ruimte voor de fiets. Daarom komen er straks minimaal 5.000 nieuwe plekken om je fiets te stallen. Voor de nieuwe inrichting van het gebied moeten we belangrijke keuzes maken over waar het busstation komt, waar de extra fietsenstallingen komen en hoe het verkeer gaat rijden.
Onderzoek
Bij die beslissingen betrekken we zowel inwoners van Haarlem als reizigers die van het station gebruik maken. Zij konden in februari en maart 2024 via een vragenlijst invullen. Bijna 8.500 inwoners en reizigers kregen de vragenlijst. En 2.435 daarvan hebben de vragenlijst ingevuld. De antwoorden geven inzicht in wat zij vinden van het Stationsplein en van de 2 varianten voor de nieuwe inrichting die we gemaakt hebben.
Mooier, veiliger en meer sfeer
Veel deelnemers aan het onderzoek vinden het plein nu niet aantrekkelijk. Zij noemen verschillende onderdelen van het Stationsplein die anders of beter kunnen. Veel mensen willen meer sfeer op het plein. Betere en mooiere gebouwen worden ook vaak genoemd. Net als fijnere en meer beschutte wachtplekken voor reizigers, meer groen en zitplekken, veiligere oversteekplekken naar de bushaltes, en betere bestrating.
2 varianten
Voor de nieuwe inrichting hebben we 2 varianten gemaakt. Optie 1 geeft extra ruimte aan fietsers op de Jansweg (Jansweg-variant). In deze variant komt er éénrichtingsverkeer voor bussen en auto's op de Jansweg, tussen Parklaan en station. En meer overdekte fietsenstallingen op het Stationsplein die goed toegankelijk zijn vanaf de Jansweg.
Optie 2 biedt juist meer ruimte voor fietsers én voetgangers op de Kruisweg (Kruisweg-variant). Bussen en auto’s mogen niet meer over de Kruisweg rijden, tussen de Rozenstraat en de Parklaan. De bestaande fietsenkelder onder het Stationsplein wordt uitgebreid. Het busstation komt aan de oostzijde van het Stationsplein. Aan de westzijde van het Stationsplein komt een stadsplein met ruimte voor groen en bijvoorbeeld terrassen.
In beide varianten komt er op langere termijn een fietsenkelder aan de noordzijde van het station.
Iets meer tevreden over de Kruisweg-variant
De meeste deelnemers aan het onderzoek zijn over allebei de varianten redelijk positief. Omwonenden zijn meer te spreken over de Jansweg-variant. Treingebruikers en bezoekers van de directe omgeving zijn juist enthousiaster over de Kruisweg-variant. 60% van de ondervraagden is (zeer) tevreden over de Kruisweg variant en 51% is dat over de Jansweg-variant.
Zo gaat het verder
De resultaten van de vragenlijst worden samengevat in een participatieverslag. Daarin komen ook de redacties van omwonenden, Haarlemse belangengroepen en betrokken organisaties zoals de NS, ProRail en de provincie Noord-Holland.
Het college en de gemeenteraad van Haarlem gebruiken de resultaten om een besluit te nemen over de toekomstige indeling van het gebied. De planning is dat de raad voor het zomerreces een besluit neemt over welke variant wordt gekozen en verder wordt uitgewerkt.