Haarlem herdenkt en viert Keti Koti

26 jun , 9:29Gemeente - politiek
publicdomainpictures-koti-214506_1920
pixabay
HAARLEM - Op 1 juli is het Keti Koti. Op deze dag herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij in de voormalige Nederlandse koloniën. In aanloop naar 1 juli zijn er op verschillende plekken in Haarlem activiteiten, zoals stadswandelingen, muziek, lezingen, workshops en voorstellingen.
Keti Koti betekent ‘ketenen verbroken’. De naam verwijst naar de boeien waarmee tot slaaf gemaakte mensen tijdens de trans-Atlantische slavenhandel werden vastgezet. Keti Koti komt uit het Sranan Tongo, een taal uit Suriname. 
Wethouder Diversiteit & Inclusie Meryem Çimen: "Zonder het verleden te kennen, kun je de toekomst niet vormgeven. Tijdens Keti Koti staan we daarom stil bij het slavernijverleden en leren we elkaars verhalen en geschiedenis kennen. Daarnaast vieren we met Keti Koti de vrijheid en bouwen we voort aan een samenleving waarin iedereen in Haarlem meetelt en meedoet." 
Activiteiten in de stad 
Verschillende culturele en maatschappelijke organisaties organiseren activiteiten rond Keti Koti. Zo wordt er op meerdere plekken in de stad stilgestaan staan bij het slavernijverleden. Ook is er ruimte om vrijheid te vieren en verhalen met elkaar te delen.
Klik HIER voor het hele programma rond Keti Koti in Haarlem.
loading

Loading articles...

Loading