HAARLEM - Op 1 juli is het Keti Koti. Op deze dag herdenken
en vieren we de afschaffing van de slavernij in de voormalige Nederlandse
koloniën. In aanloop naar 1 juli zijn er op verschillende plekken in Haarlem
activiteiten, zoals stadswandelingen, muziek, lezingen, workshops en
voorstellingen.
Keti Koti betekent ‘ketenen verbroken’. De naam verwijst
naar de boeien waarmee tot slaaf gemaakte mensen tijdens de trans-Atlantische
slavenhandel werden vastgezet. Keti Koti komt uit het Sranan Tongo, een taal
uit Suriname.
Wethouder Diversiteit & Inclusie Meryem Çimen:
"Zonder het verleden te kennen, kun je de toekomst niet vormgeven. Tijdens
Keti Koti staan we daarom stil bij het slavernijverleden en leren we elkaars
verhalen en geschiedenis kennen. Daarnaast vieren we met Keti Koti de vrijheid
en bouwen we voort aan een samenleving waarin iedereen in Haarlem meetelt en
meedoet."
Activiteiten in de stad
Verschillende culturele en maatschappelijke organisaties organiseren
activiteiten rond Keti Koti. Zo wordt er op meerdere plekken in de stad
stilgestaan staan bij het slavernijverleden. Ook is er ruimte om vrijheid te
vieren en verhalen met elkaar te delen.
Klik
HIER voor het hele programma rond Keti Koti in Haarlem.