ZANDVOORT –Op Circuit Zandvoort heeft
Max Verstappen
vanmiddag de online game competitie Player 0.0 afgetrapt. Samen met bierbrouwer
HEINEKEN vraagt de wereldkampioen hiermee aandacht voor geen alcohol in het
verkeer. ‘De beste bestuurder drinkt niet, tenzij het 0.0 is’, aldus
Verstappen. Player 0.0 is onderdeel van de When You Drive Never Drink campagne
die Heineken® wereldwijd inzet rondom F1 wedstrijden.
(bovenstaande foto: Max Verstappen zet eerste score neer
in Player 0.0 game. Fotocredits: Set Vexy)
De Player 0.0 competitie is een speelse, maar tegelijkertijd
serieuze oproep om veilig de weg op te gaan. Dit is nog altijd nodig; uit
recent onderzoek* blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders weleens meemaakt
dat een familielid of vriend met meer dan twee glazen alcohol achter het stuur
kruipt of op de fiets springt. Tegelijkertijd zijn we ook goed op weg, want
ruim een derde van de Nederlanders pakt bewust een 0.0 om op een verantwoorde
manier aan het verkeer deel te nemen. "We kunnen niet vaak genoeg
onderstrepen dat in het verkeer nul de norm is", aldus Evert-Jan Hulshof,
directeur van Veilig Verkeer Nederland. "Er is wat dat betreft nog altijd
een wereld te winnen, bovendien komen er ieder jaar jongvolwassen weggebruikers
bij. Het helpt enorm dat Heineken® met deze creatieve aanpak in samenwerking
met rolmodel Max Verstappen deze belangrijke boodschap over de bühne
brengt."
Het onderzoek wijst ook uit dat veel Nederlanders het in
sociale situaties, zoals op een feestje, nog altijd lastig vinden om een
drankje af te slaan of het gevoel hebben zich te moeten verdedigen. Dit speelt
met name onder twintigers en dertigers. Het goede
nieuws is dat 88% aangeeft
geen last te hebben van sociale druk om alcohol te drinken als ze nog moeten
deelnemen aan het verkeer.
Maarten Schuurman, algemeen directeur HEINEKEN Nederland:
“Het gaat gelukkig de goede kant op en dit cijfer laat zien dat When You Drive
Never Drink steeds beter wordt nageleefd”. Tegelijkertijd is er nog winst te
boeken, want er zijn nog altijd mensen die met een slok op achter het stuur
stappen. Voor ons is nul de norm: als je achter het stuur stapt, drink je geen
bier, tenzij het een 0.0 is. Met onze Player 0.0 game en campagne willen we een
steentje bijdragen aan de bewustwording en brengen we dit met de Player 0.0
competitie op een interactieve manier tot leven. Samen met Max benadrukken we
hoe belangrijk het is om de juiste keuze te maken."
Max Verstappen vertelt tijdens een talkshow over zijn rol als ambassadeur van Heineken 0.0. Fotocredits: Set Vexy
Groeiende voorkeur 0.0 onder verkeersdeelnemers
Hoewel er sociale druk wordt ervaren rondom het drinken van
alcohol, zeggen toch veruit de meeste mensen (76%) het niet minder gezellig te
vinden als zij in sociale situaties geen alcohol drinken. De groep Nederlanders
die kiest voor 0.0 bier of een ander alternatief neemt dan ook toe. De brede
beschikbaarheid van 0.0 maakt het daarbij voor veel Nederlanders makkelijker
(85%) om de ‘Bob’ te zijn en voor alcoholvrij bier te kiezen als ze nog moeten
deelnemen aan het verkeer. Ruim een
derde van de Nederlanders is in de afgelopen vijf jaar meer alcoholvrij bier
gaan drinken; dat geldt vooral voor jongeren (45%) en millennials (48%). Op de
vraag waarom men 0.0 bier drinkt, geeft 40% van de Nederlanders aan dat dit is
omdat zij het lekker vinden, 35% ziet verantwoorde deelname aan het verkeer als
belangrijke drijfveer voor het drinken van 0.0. Onder millennials is dit zelfs
46%.
Max Verstappen scoort eerste punten in mobiele game
Op een groot scherm in de fanzone van het circuit van
Zandvoort zette Max Verstappen de eerste score in de Player 0.0 game neer. Hij
daagde daarna voormalig F1-coureur Giedo van der Garde, sim-racer Maxime
Bijmans, Radio 538 DJ Jordi Warners en influencer Pieter Valley uit om zijn
tijd te verbeteren. Eerder op de middag sprak Max tijdens een talkshow,
gepresenteerd door Hélène Hendriks, over zijn rol als ambassadeur van Heineken
0.0 en het belang van verantwoord alcoholgebruik in het verkeer.
Over Player 0.0
Player 0.0 maakt deel uit van de bredere samenwerking tussen
Heineken® en drievoudig Formule 1 wereldkampioen Max Verstappen. Als wereldwijd
Heineken® 0.0 ambassadeur brengt hij dit F1-seizoen verantwoord alcoholgebruik
opnieuw onder de aandacht en is hij te zien in de ‘When You Drive, Never Drink’
campagne van Heineken®. Verstappen: "Als coureur in de Formule 1 ben je
continu bezig met het maken van de juiste keuzes, zowel op als naast het
circuit. Veiligheid is daarbij cruciaal voor succes. Ik ben er dan ook trots op
dat ik als Heineken® 0.0 ambassadeur verantwoord alcoholgebruik bij
autosportfans over de hele wereld mag promoten. De Player 0.0 competitie maakt
hier onderdeel van uit en ik hoop dat iedereen niet alleen met plezier de game
speelt, maar vooral ook stilstaat bij de belangrijke boodschap die erachter
zit."
Te spelen op ieder mobiel apparaat
De nieuwe game is beschikbaar voor iedereen en kan op elk
mobiel apparaat worden gespeeld. Snelheid speelt in dit spel geen rol; het gaat
erom wie het veiligst rijdt. Want de échte winnaar, zowel op de weg als in het
spel, is degene die niet heeft gedronken. De twintig bestuurders met de beste
score winnen twee tickets voor de Formula 1 Heineken®
Dutch Grand Prix 2025 en
maken kans op een meet & greet met Verstappen tijdens een internationaal
Player 0.0 evenement in Madrid. Voor meer informatie over deelname en de
spelregels van de nieuwe mobile game, check
http://www.heineken.nl/player00.