HAARLEM - Tijdens de jaarlijkse Kunstlijn, 1e en 2e weekend
van november, openen de makers Bita Bornak en Marianne Blijdesteijn, een Salon
des Refusés, een open atelier, aan de Nassaustraat 14 in het centrum van
Haarlem. Het getoonde werk bestaat uit schilderijen, 3D objecten en sieraden.
De organisatie van dit evenement is geïnspireerd op de
Parijse Salons des Refusés (Salons van de Afgewezenen) die werden gehouden uit
onvrede met de selectiecriteria van de jury van de officiële Parijse Salon. Ook
Bita en Marianne, en met hen nog vele anderen, zijn afgewezenen en ook zij zijn
ontevreden met, wat zij noemen, ‘de onheldere meetlat van de ballotagecommissie
van de Kunstlijn’.
Tentoonstelling van voor Kunstlijn afgewezen werk
De Kunstlijn heeft dit jaar als thema verwarring, vreemd,
onaangepast, conflicterend; dit thema sluit naadloos aan bij het gevoel van de
beide kunstenaars en hun idee om dan maar los van de Kunstlijn werk te
presenteren. En als er een grotere ruimte zou zijn, zouden ze het liefst van
iedereen die is afgewezen werk tentoonstellen, misschien een idee voor volgend
jaar. In Parijs groeiden de Salons des Refusés uit tot plekken van vernieuwing,
met kunstenaars als Manet, Cezanne en Pissarro.
Wat is kunst?
Samen met bezoekers is in de Haarlemse Salon ruimte om te
onderzoeken wat kunst is; Kunst, met een grote K? Of kunstig, als in knap
gemaakt? Of hobbyisme? Hoelang moet je aan iets werken om het goed te laten
zijn? Hoe doorwrocht moet het verhaal achter het kunstwerk zijn? Is kunst
techniek? Is kunst een bepaalde manier van kijken? Is kunst communicatie? Is
kunst politiek? Is kunst visionair? Is kunst rationeel? Is kunst emotie? Vorm?
Kleur? Kennis? Ervaring?
Bezoekers kunnen ook zelf aan de slag met was en andere
materialen aan de knutseltafel. Daar en bij de werken ontmoeten bezoekers en
makers elkaar voor een uitwisseling. Er is werk te koop. En er is thee: het is
tenslotte een Salon: de Salon des Refusés aan de Nassaustraat 14 in Haarlem.
Kunst maken is van ons allemaal.
Aangeleverd