Jubilerend dansgezelschap Kalpanarts in de Schuur in Haarlem

02 sep , 18:39 Cultuur
Triple-Vision-liggens
Bowie Verschuuren
Triple Vision, de nieuwe dansproductie van Kalpanarts

HAARLEM - Donderdag 25 september presenteert de Schuur de nieuwe dansvoorstelling Triple Vision van het Nederlandse dansgezelschap Kalpanarts. In dit dansdrieluik brengt choreograaf en artistiek directeur Kalpana Raghuraman verschillende stijlen en disciplines samen en zet zij de Indiase cultuur in een hedendaagse context.

Met Triple Vision viert Kalpanarts haar 10-jarig bestaan. Sinds de oprichting van het gezelschap zijn de voorstellingen van Kalpanarts van vaste waarde in de Schuur. De Haarlemse bassist Mark Haanstra heeft een belangrijk aandeel in deze nieuwe productie.

Net zoals de twee vorige succesvolle producties Breathe en Trust, beiden te zien geweest in de Schuur, creëert Kalpanarts met Triple Vision een unieke en eigen hybride danstaal waarin zij Indiase dansvormen laat samenvloeien met traditionele en urban- en hedendaagse dans, verweven in persoonlijke en maatschappelijke verhalen. De dansers en musici maken de dynamiek tussen cultuur en identiteit zichtbaar en verkennen de uiteenlopende thema’s van traditie en moderniteit.

Uitdagend dansdrieluik

Triple Vision bestaat uit een remake van de twee duetten Tara en Fluid en een gloednieuwe solo Whisper, gedanst door Laila Gozzi. Tara en Fluid gingen tijdens de coronaperiode online in première en zijn daarna alleen te zien geweest op enkele festivals.

In Tara verkennen danseres Indu Panday en de Haarlemse bassist Mark Haanstra de kosmische aantrekkingskracht tussen dans en muziek dankzij een combinatie van Indiase klassieke dansvormen en krachtige rockklanken. Mark Haanstra won met diverse bands verschillende prijzen, waaronder de Dutch Jazz Competition met het Nemesis Quartet (1994), Geel (1998) en Agog (2002). Ook is Mark Haanstra bekend door zijn werk met en in uiteenlopende musici, gezelschappen en producties, zoals Kris Berry, Lois Lane, Het Concertgebouworkest en David Bowie’s Lazarus.

Fluid daagt de grenzen van mannelijkheid en kracht uit door de energieke bewegingen van breakdancer Jan Schellekens te laten versmelten met de heldere, emotionele en golvende Indiase zang van Shashwathi Jagadish.

In Whisper verbeeldt Laila Gozzi haar persoonlijke strijd om gehoord te worden binnen het medische zorgsysteem. Haar solo laat de strijd zien om serieus genomen te worden binnen een systeem dat niet altijd luistert.

Kalpana Raghuraman

Sinds de oprichting van het gezelschap in 2015 is Kalpana Raghuraman de artistiek directeur en choreograaf van Kalpanarts. Na het afronden van haar studies culturele antropologie en sociologie was Kalpana Raghuraman regelmatig in India om les te krijgen in de Indiase danstradities.

Zij richtte samen met zakelijk leider Gysèle ter Berg het gezelschap op om in eerste instantie de Indiase dans te ontdoen van het stoffige en exotische imago en recht te doen aan de rijke danscultuur van dit enorme land. Kalpanarts was het eerste Nederlandse gezelschap dat de Indiase dans op de kaart heeft gezet. Later liet zij de Indiase dans ietwat los en integreerde ook andere dansstijlen in haar producties.

Met haar omvangrijke kennis van de Indiase cultuur en haar ervaring als choreograaf, is Kalpana Raghuraman als geen ander in staat om de Indiase cultuur uit te dragen. Zij deelt de inzichten over de sociologie van Indiase dans, evenals gerelateerde onderwerpen zoals muziek en filosofie aan haar gezelschap en publiek.

"Met onze producties onderzoeken we hoe dans verschillende werelden kan verbinden – van traditie tot urban, van introspectie tot expressie. Voor mij is dans een taal die voortdurend verandert, net als wijzelf", aldus choreograaf Kalpana Raghuraman.

Foto-Kalpana-Raghuraman1-Fotograaf-Nikol-Pecka
Kalpana Raghuraman, artistiek leider en choreograaf Kalpanarts (foto: Nikol Pecka)

Creative Associate Het Nationale Ballet en co-curator Korzo

Kalpana Raghuraman is bij aanvang van het seizoen 2024-2025 voor twee jaar aangesteld als Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Deze benoeming was bijzonder, omdat zij niet alleen de eerste Indiase maker in deze functie is, maar ook de eerste die afkomstig is van buiten de traditionele balletwereld. In mei jl. ging in Studio Boekman in Amsterdam We Are All Hybrid in première, haar eerste vlakke vloerproductie voor dit gezelschap.

Vanaf maart 2026 is bij de Nationale Opera en Ballet La Bayadère te zien waar Kalpana Raghuraman intensief samenwerkt met Ted Brandsen, Rachel Beaujean en Priya Srinivasan om een totaal nieuwe framework en een gedekoloniseerde versie te maken van deze balletklassieker.

Sinds dit jaar is Kalpana Raghuraman ook co-curator in het Haagse dans- en productiehuis Korzo.