Extinction Rebellion deelt tweedehandskleding uit Haarlem als protest tegen fast fashion

23 mrt , 20:34 Algemeen
signal 2025 03 23 141528 002
XR

HAARLEM - Op zondag 23 maart hebben activisten van Extinction Rebellion kleren weggegeven aan klanten van H&M, Zara en Berschka in Haarlem. Ze houden de winkelketens verantwoordelijk voor het schaden van het klimaat en mensenrechten, en willen met deze actie daar bekendheid aan geven.

H&M

Behalve dat H&M 7,8 megaton aan CO₂ per jaar uitstoot, kwam 's werelds een-na-grootste kledingretailbedrijf de afgelopen jaren vaak negeatief in het nieuws door onder andere greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf daadwerkelijk is)

De mode-industrie is verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van de hele Europese Unie. De uitstoot van broeikasgassen draagt in grote mate bij aan de opwarming van de aarde.

Daarbovenop is de retailsector één van de slechtst betalende werkgevers van Nederland, waardoor XR Haarlem deze winkel(s) niet in deze tijd, en niet in onze stad vindt passen.

De winkel in

De Haarlemse activisten van Guerrilla Fashion stelden dit probleem afgelopen november aan de kaak in de tentoonstelling Green Friday in het Frans Hals museum in Haarlem. Nu gaan de activisten met deze boodschap de winkels weer in, met behulp van ingezamelde tweedehands kleding.

XR

Aan de opgehangen kleding hangen felgekleurde labels, waarop “Neem mee!” en “Gratis!” staat. Daarnaast staat er informatie op over hoe de fastfashionindustrie bijdraagt aan de opwarming van de aarde, terwijl werknemers als vuil behandeld worden.

De vraag die Guerrilla Fashion stelt, is: "Zou het niet mooi zijn als kledingwinkels een plek waren waar tweedehandskleding een nieuw leven kan vinden?"

"Stop de overproductie!"

Op de website van XR Guerrilla Fashion staat uitgebreid uitgelegd wat er van de modebedrijven verwacht wordt, onderverdeeld in vier harde eisen: 1. Vertel de waarheid. 2. Stop de overproductie. 3. Behandel werknemers eerlijk. 4. Promoot duurzame alternatieven. Daarin wordt onder andere geëist dat fastfashionbedrijven geen reclame meer maken, maar ook dat de lobby voor het laaghouden van het minimumloon gestaakt wordt.

Met nog veel meer!

Extinction Rebellion komt vaak in het nieuws met disruptieve acties, zoals wegblokkades. Maar actievoeren hoeft niet altijd op te vallen. En het is, behalve zinvol, vaak ook gewoon leuk om te doen. Een van de Haarlemse rebellen laat weten: “Het was erg grappig om iemand met onze net opgehangen tweedehands kleding naar de kassa te zien lopen.”

Eerdere acties leverden nog geen directe reactie van de bedrijven op. Een woordvoerder van Guerrilla Fashion laat weten: "Dat is teleurstellend, maar niet onverwacht. We hebben nu laten zien dat het hele land ze in de gaten houdt. We gaan ervan uit dat ze op het hoofdkantoor weten dat wij het menen als we zeggen: we komen terug, met nog veel meer!"