Hoorbegrip loopt voorop met hoortoestellen die werken met wifi en apps

Erik Lodewijk.
Foto: redactie

Hoortoestellen die draadloos zijn aangesloten op deurbellen, televisie en telefoon, toestellen die zo klein zijn dat je zo amper nog ziet, die dankzij besturing door apps bijna gadgets zijn: de tijd dat slechthorenden enorme gehoorapparaten droegen liggen, wat Hoorbegrip betreft, ver achter ons.

Hoorbegrip was onlangs aanwezig bij de presentatie in Denemarken van het eerste hoortoestel dat draadloos verbinding maakt via wifi met het internet. Hoorbegrip is ook één van vijf bedrijven in Europa die de nieuwste oplaadbare batterijen verkoopt. ‘Wij zijn hard bezig voorop te lopen met de nieuwste ontwikkelingen’, zegt eigenaar Erik Lodewijk.

Volledig aangepast

Hij werkt bij Hoorbegrip met een winkel in winkelcentrum PAX in Hoofddorp en een praktijkruimte in Haarlem. Lodewijk en zijn collega’s zijn helemaal up-to-date met wat er mogelijk is nu er sinds een aantal jaar digitale hoortoestellen op de markt zijn. De kwaliteit van leven is daarmee een stuk verbeterd omdat deze kleine toestellen volledig op de individuele situatie kunnen worden aangepast.

Hoorbegrip is de enige zelfstandige audicien in Haarlem, voor de rest zijn er enkel grote ketens die hoortoestellen verkopen. En daar zetten klanten ‘hun gehoor op het spel’: Specsavers bijvoorbeeld verkoopt veelal verouderde modellen. Lodewijk: ‘Ik ben juist met Hoorbegrip begonnen om hoortoestellen te kunnen aanpassen op de persoon. Kwaliteit van de producten en maatwerk leveren zijn daarbij mij drijfveren.’ Eerder werkte Lodewijk bij ketenbedrijven en zelfstandige audiciens.

Geen winkelruit, geen kassa

Bij Hoorbegrip in de Kenaustraat 8H in Haarlem heeft de cliënt veel meer rust en privacy dan in een winkel. Het bedrijf zit in bij een huisarts en de bezoeker met gehoorproblemen krijgt hier één-op-één aandacht voor zijn situatie. Lodewijk: ‘Ook voor specifieke en ingewikkelde situaties hebben we de tijd. Een zelfstandig audicien is er in Haarlem verder niet. En bij de ketens hebben ze vaak maar één merk en willen ze zo snel mogelijk klaar zijn met een klant. Daarom ben ik daar weggegaan. Ik wil gewoon beter kijken naar de wensen van de persoon die tegenover me zit. Wij hebben hier in Haarlem geen winkelruit, geen kassa. De klant wordt niet gestoord door winkelend publiek of telefoon. Zo hebben we alle rust om de goede toestellen uit te zoeken.’

Vooralsnog werkt Hoorbegrip in Haarlem alleen op afspraak . Afspraken maken kan bij voorkeur voor de dinsdag en donderdag, via telefoon, mail of de website.

Volledig begeleidingsplan

Lodewijk wijst erop dat ziektekostenverzekeringen tegenwoordig bepalen welke toestellen mensen dragen. Dat staat in schril contrast met wat slechthorenden vaak nodig hebben. ‘Wij kiezen uit zo’n negenhonderd toestellen die op de markt zijn en maken gebruik van de beste merken die er zijn. Wij zijn zeer concurrerend met onze prijzen. Daarbij krijgen klanten een toestel op proef en wij doen aan een volledig begeleidingsplan. Dit is om te kijken of een toestel ook bij je leven past.’

Hoorbegrip hoopt met zijn aanpak twijfelende slechthorenden over de drempel te krijgen. Lodewijk: ‘Een gehoorprobleem is anders dan bijvoorbeeld problemen met het zicht. Ogen zijn spieren en kunnen zich aanpassen. Hoe langer je wacht met gehoorproblemen, hoe erger die worden. Lang wachten geeft het risico dat je ontwend raakt aan geluid. Het is dus nuttig om op tijd te gaan revalideren.’

 

 

 

 

Reacties