NoMorePlastic ziet ’t wel zitten: mogelijk luchtbellenscherm van The Great Bubble Barrier in Spaarne

Ernst-Jan Koole en Anne Marieke Eveleens bij het luchtbellenscherm in Amsterdam Oost
Ernst-Jan Koole en Anne Marieke Eveleens bij het luchtbellenscherm in Amsterdam Oost
Foto: The Great Bubble Barrier

Sinds de start van hun merk in juni 2019, doneert NoMorePlastic een deel van de opbrengst aan Plastic Soup Foundation. Om voor de fans, klanten en partners nog zichtbaarder en concreter te maken wat er met hun bijdrage wordt gedaan, wisselt het bedrijf nu van goed doel. Van de opbrengst van hun tassen gaat 5 procent naar The Great Bubble Barrier.

Hiermee draagt de Haarlemse onderneming bij aan het opruimen van plastic afval in rivieren, nog voordat het de open zee bereikt.

Met de techniek van The Great Bubble Barrier wordt plastic afval in rivieren afgevangen. Het systeem wordt over de volledige breedte en diepte van de rivier gelegd, waarna er een luchtbellenscherm wordt gecreëerd. Hierdoor kan plastic naar het oppervlak drijven om vervolgens naar het opvangsysteem te worden geleid. De scheepvaart ondervindt geen hinder en ook vissen en ander leven kunnen het systeem gewoon passeren.

Anne Marieke Eveleens, co-founder van The Great Bubble Barrier, is blij met de samenwerking met NoMorePlastic: “We zijn erg dankbaar voor deze steun en geloven erin dat we door samen te werken serieuze impact kunnen maken. Zo kunnen we plastic vervuiling dichtbij de bron aanpakken.”

The Great Bubble Barrier in Haarlem
Er lopen momenteel gesprekken om het luchtbellenscherm van The Great Bubble Barrier in het Spaarne van Haarlem te plaatsen, de thuishaven van NoMorePlastic. Dat motiveert NoMorePlastic-oprichter Ernst-Jan Koole: “Met NoMorePlastic voorkomen we dat plastic tassen gekocht worden en in de natuur belanden. Met onze donaties aan The Great Bubble Barrier dragen we eraan bij dat het plastic dat al in de natuur is, er weer uitgehaald wordt. Zo is de cirkel rond. Starten met het plasticvrij maken van Haarlem ligt ons aan het hart. En dan pakken we na Haarlem de rest van de wereld aan.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen