Stil protest Greenpeace tijdens Tata Steel Chess on Tour  in Circustheater

Foto: Greenpeace

WIJK AAN ZEE / SCHEVENINGEN – Actievoerders van Greenpeace hebben op het Tata Steel Chess Tournament gedemonstreerd tegen de ziekmakende vervuiling van de fabriek. Greenpeace is van mening dat het niet gepast is dat een grote vervuiler als Tata Steel goede sier maakt met een sportevenement, terwijl omwonenden ziek worden door de fabriek.

(bron en foto’s: Greenpeace)

De activisten hielden spandoeken omhoog met teksten als ‘Gezondheid is geen spelletje’ en ‘De tijd tikt voor Tata Steel’. Faiza Oulahsen, Hoofd Klimaat & Energie bij Greenpeace: “Tata Steel speelt spelletjes met de gezondheid van omwonenden en onze toekomst. In plaats van deze sponsoring, zou de top van Tata Steel alle aandacht moeten richten op het zo snel mogelijk sluiten van de meest ziekmakende onderdelen.”

De actievoerders vroegen in stilte aandacht voor hun zaak, om de schakers en het publiek zo min mogelijk te storen. Nadat zij hun spandoek hadden getoond zijn ze door de beveiliging uit de zaal verwijderd.‘Sportwashing’
Tata Steel probeert met sponsoring van sociale en maatschappelijke initiatieven, zoals het prestigieuze Tata Steel Chess Tournament, de aandacht af te leiden van de vervuiling, gezondheidsschade en klimaatimpact die het bedrijf veroorzaakt. Sport gebruiken om het eigen imago op te vijzelen wordt ook wel sportwashing genoemd. Bij aanvang van het schaaktoernooi is ook per brief aan de schaakbond gevraagd om de samenwerking met Tata Steel stop te zetten. “Sport is geweldig belangrijk voor de maatschappij, maar niet als instrument voor propaganda van grote vervuilers. Dit is het voorbeeld van ‘sportwashing’ in eigen land. Terwijl de meest briljante jonge schakers zich kunnen ontwikkelen tot grootmeester tijdens het toernooi, lopen de kinderen in de omgeving verhoogd risico op hersenschade. Wij vinden dat niet kunnen. Hoeveel mensen moeten er nog ziek worden?”, aldus Oulahsen.

Greenpeace is tegenstander van sponsoring, reclame en marketing door bedrijven die draaien op fossiele brandstoffen. Via sport, lesprogramma’s en reclames wordt een imago verkocht dat niet strookt met de werkelijkheid en dat daardoor schadelijk is voor de maatschappij. Greenpeace wil graag een verbod op fossiele reclame, net zoals er al bestaat voor tabak.

Tata Steel draait nog grotendeels op kolen en bij de fossiele processen komen honderden gifwolken vrij die neerdalen op de omliggende dorpen. Meerdere onderzoeken van het RIVM hebben aangetoond dat mensen hier ziek van worden. Oulahsen: “Momenteel zijn er gesprekken met de overheid om belastinggeld te investeren in een schonere fabriek, maar de plannen van Tata zijn lang niet toereikend en het gaat niet snel genoeg. De overheid moet de meest ziekmakende onderdelen per direct sluiten en Tata Steel dwingen razendsnel te vergroenen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen