Haarlemse hotels en VVV Haarlem lanceren platform Haarlem Tickets

Foto: Haarlem Marketing

Een collectief van negen Haarlemse hotels en VVV Haarlem (onderdeel van Haarlem Marketing) lanceert het ticketplatform Haarlem Tickets. Met behulp van dit platform kunnen bezoekers van de stad bij meer verkooppunten en op elk gewenst moment tickets voor Haarlemse musea en activiteiten kopen.

Volgens Anne- Marije Hogenboom, directeur Haarlem Marketing, zorgt Haarlem Tickets voor een betere dienstverlening voor bezoekers aan Haarlem en wordt er een efficiëntieslag gemaakt voor de VVV, waar de deelnemende hotels profijt van hebben. Ook leidt dit tot een betere promotie voor alle Haarlemse culturele instellingen en toeristische toeleveranciers, omdat er marketing voor alle instellingen kan worden gedaan vanuit het collectief.

Haarlem Tickets
Middels Haarlem Tickets kan via meerdere kanalen een ticket geboekt worden voor musea, een rondvaart, fietsverhuur, stadswandeling en openbaar vervoer in en rond Haarlem. Dit kan fysiek aan de balie bij VVV Haarlem, maar vanaf heden ook bij de recepties van de deelnemende Haarlemse hotels: Carlton Square Hotel, Van der Valk Hotel Haarlem, Boutique Hotel STAATS, Ibis Styles Haarlem City Hotel, Hello I’m Local, the niu Dairy, Hotel ML, Amrâth Grand Hotel Frans Hals en StayOkay Haarlem. De gastvrijheid van deze hotels wordt verder vergroot door het gemak waarmee toekomstige gasten via een online ticket omgeving (in de look and feel van de hotels) direct en vóór aankomst tickets kunnen boeken. Gasten worden hierop gewezen in de bevestigingsmail die zij na boeking ontvangen.

Paul Buyser, directeur van Carlton Square Hotel Haarlem, is verheugd om de service op maat in zijn hotel te kunnen uitbreiden met het aanbieden van ticketverkoop aan de receptie of online. “De voorpret van een bezoek aan Haarlem begint al vanaf het boeken van een hotel en dus ook het reserveren van je museumbezoek of het huren van een fiets. Ook kan ik op deze manier arrangementen onder de aandacht brengen om doordeweekse dagen nog aantrekkelijker te maken voor mijn bezoekers”, aldus Buyser.

De digitale reikwijdte van de ticketverkoop is groot door het lanceren van haarlemtickets.com, waar bezoekers 24 uur per dag, 7 dagen per week de door hen gewenste entreebewijzen kunnen kopen.

Ook voor bewoners
Naast bezoekers aan de stad, kunnen bewoners van Haarlem zich de komende vakantieperiode oriënteren wat er te doen is in Haarlem en omgeving. Het aanbod van Haarlem Tickets wordt sinds deze week steeds verder aangevuld, te samen met de activiteiten in de Haarlem UITagenda. Er mag en kan steeds meer en er zijn steeds meer activiteiten om te doen. Bewoners kunnen zich inschrijven voor de UIT nieuwsbrief op https://www.visithaarlem.com/nl/contact/aanmelden-nieuwsbrief.

Spreiding van bezoekers
Haarlem Marketing is in dit project de schakel tussen de hotels enerzijds en de culturele instellingen en toeristische toeleveranciers anderzijds. De drie partijen willen door de digitalisering van het kaartverkoopsysteem, het uitbreiden van het aantal verkooppunten en de mogelijkheid tot sturing van het bezoek aan de stad Haarlem nog beter voorbereiden op toekomstige bezoekers, waarbij de juiste bezoeker op het juiste moment op de juiste plek is.

Haarlem Tickets helpt hierbij, doordat de focus kan worden verlegd van het aanbod en de drukte in het weekend naar een aantrekkelijk aanbod van (meerdaagse) arrangementen op rustige momenten doordeweeks. Met Haarlem Tickets hoopt het collectief bezoekers te verleiden – op rustige momenten – langer in Haarlem te verblijven en de stad als uitvalsbasis te nemen voor een bezoek aan de regio.

Servicemodel
Een uniek aspect van het Haarlemse ticketplatform is dat het een servicemodel betreft, in plaats van een verdienmodel zoals in andere steden. Van de commissie die per verkocht ticket van de aangesloten musea en attracties ontvangen wordt, gaat een klein deel naar de platformbouwer, een kostendekkend deel naar het hotel dat het ticket verkoopt en het overige deel stopt Haarlem Marketing volledig terug in stadspromotie. Dit servicemodel dat Haarlem Marketing toepast is uniek in Nederland.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen